Prestatieloon

Mark Koek mark at KOEK.NET
Wed Jun 21 12:32:31 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"e.r. stolp" schreef:

> Voor dat iedereen zijn mening over prestatie loon gaat rondtoeteren zou
> men eerst de vraag eens moeten stellen of politieke partijen, regering
> of parlement hier wel een mening over zouden moeten hebben.
>
> Loonsystemen worden door werkgevers en werknemers afgesproken. Dit kan
> individueel of collectief met een CAO. De overheid heeft hier niets mee
> te maken. Er is in Nederland nog steeds contractvrijheid.

Op sommige gebieden valt dat heel erg tegen. Arbeidscontracten zijn nog
lang niet zo vrij als zou kunnen - ze zijn aan allerlei regels
onderworpen.

> De enige vraag die op een politieke diskussie lijst relevant is zou
> zijn: "moeten we prestatieloon invoeren voor overheidspersoneel".

Ik ben voorstander van werknemersparticipatie middels aandelenbezit of
andere vormen van winstdeling. Maar dat is op de overheid niet van
toepassing.

Andere prestatieloon-systemen, waarbij je manager beoordeelt hoe groot
je bonus is, lijken me tamelijk arbitrair. Als de overheid haar
werknemers gedeeltelijk achteraf zou betalen op basis van een
subjectieve beoordeling door superieuren zou ik er in elk geval nooit
voor gaan werken.

Prestatieloon alleen op basis van duidelijk meetbare resultaten dus.
Maar Emiel heeft gelijk: als een werknemer hiermee akkoord wil gaan moet
men absoluut de vrijheid hebben om op deze basis te gaan werken. Ieder
z'n meug. Maar ik zou het zelf nooit doen.

Groeten,

Mark Koek