Vrouwelijke premier + Stelling

Ramon Barends r_barends at HOTMAIL.COM
Sun Jun 18 16:34:48 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

VROUWELIJKE PREMIER WEL MOGELIJK (Uit: Onderstroom, PvdA)

Volgens Tineke Netelenbos, minister van Verkeer en Waterstaat, is Nederland
nog niet klaar voor een vrouwelijke minister president. Zij zei dit in een
interview met dagblad Trouw. In Onderstroom een korte reactie van enkele
vooraanstaande vrouwen.

Mirjam de Rijk, voorzitter van Groen Links:
'Tegen vrouwen op hoge posities wordt nog steeds eigenaardig aangekeken.
Vaak worden vrouwen op meer criteria beoordeeld dan slechts hun prestaties
die ze leveren. Een vrouwelijke minister stelt zich kwetsbaar op, maar zou
zich daar niets van moeten aantrekken. Ondanks het feit dat Nederland klaar
is voor een vrouwelijke minister-president vind ik dat het slecht gesteld is
met de doorstroom van vrouwen naar belangrijke posities. Dat ligt voor een
deel aan de vrouwen zelf. De algemene politieke deelname van vrouwen valt
tegen. Laatst was ik bij een debat van het wetenschappelijk instituut van de
PvdA, de WBS, over de aflossing van de staatsschuld. Slechts tien procent
van de aanwezigen was vrouw. De aanwezige mannen, overwegend ouder dan
zestig jaar, leken dit heel normaal te vinden en lieten zich zelfs voorstaan
op hun leeftijd.'

Cisca Dresselhuys, hoofdredacteur van Opzij:
'We hebben ruim honderd jaar een koningin, Nederland is dus wel degelijk
klaar voor een vrouw als minister president. De vraag is of de PvdA daar wel
aan toe is. Ik zie de 'Melkertjes' in de voorste banken nog niet plaats
maken voor een vrouw. Dat Netelenbos deze uitspraken doet, heeft volgens mij
te maken met het feit dat zij denkt een serieuze kandidaat te zijn. Het is
dan taak om zorgvuldig met je woorden om te gaan. Als Kok trouwens besluit
om aan het eind van deze regeringsperiode op te stappen, geef ik Netelenbos
goede kansen. Zij zal geen slechte minister-president zijn.'

Marijke van Hees, voorzitter van de PvdA:
'Nederland is altijd klaar voor goede mensen. Ik zou niet weten waarom de
minister-president geen vrouw kan zijn, zeker als zij de beste kandidaat
is.'

Lousewies van der Laan, Europarlementariër voor D66:
'Het is erg jammer dat een vrouw met een voorbeeldfunctie een dergelijke
uitspraak doet. Ik begrijp totaal niet wat Netelenbos ermee wil bereiken, al
heb ik het idee dat het te maken heeft met een  partijpolitieke situatie. De
VVD en D66 leveren namelijk twee onomstreden vice-premiers. Misschien
ontbreekt het de PvdA aan partijpolitiek zelfvertrouwen om daar een juiste
kandidaat tegenover te stellen.'

Heleen Dupuis, hoogleraar medische ethiek en Eerste-Kamerlid voor de VVD:
'Ik heb het idee dat de uitspraken van Netelenbos mede het gevolg zijn van
het feit dat zij zich niet algemeen aanvaard voelt in haar positie door een
aantal mensen. Ze moet zich afvragen of dit komt door haar sekse of door
haar functioneren als minister. Het is complete onzin om je af te vragen of
Nederland klaar is voor een vrouwelijke minister-president. Het zijn andere
mechanismen die bepalen of er een vrouwelijke minister-president komt. Het
gaat om de kwaliteiten van een kandidaat, niet of Nederland er klaar voor
is.'

Annie Brouwer-Korf, PvdA-burgemeester te Utrecht:
'De minister staat sterk in haar schoenen en heeft veel respect afgedwongen
met de totstandkoming van het bereikbaarheidsoffensief Randstad. Ik denk dat
de uitspraken van Netelenbos te maken hebben met het feit dat de huidige
minister-president het goed doet, en dat ze überhaupt niet wil praten over
een eventuele opvolging. Dit betekent niet dat Nederland niet klaar is voor
een vrouwelijke minister-president. We zijn er al jaren klaar voor, de
emancipatie is met grote sprongen vooruit gegaan met als gevolg dat steeds
meer vrouwen op belangrijke posities terecht zijn gekomen.'

Hanja Maij-Weggen, Europarlementariër voor het CDA:
'Natuurlijk moet Nederland een vrouwelijke premier kunnen krijgen. Het is
eigenlijk te gek voor woorden dat die vraag in het jaar 2000 nog wordt
gesteld. Of er inderdaad een vrouwelijke premier komt hangt af van veel
factoren. Is er een vrouwelijke lijsttrekker of partijleider beschikbaar. Is
die in staat om de verkiezingen te winnen, dus beschikt die over voldoende
steun onder de Nederlandse bevolking. Doet die partij met een dergelijke
lijsttrekster/partijleidster mee aan een coalitie en dan is weer de vraag is
die partij groot genoeg om de premier te leveren en heeft de desbetreffende
toppolitica voldoende ervaring c.q. respect bij de andere partijen om als
premier te worden geaccepteerd. Zo werkt het bij mannelijke toppolitici en
zo werkt het ook bij vrouwelijke toppolitici. Als een vrouw zover komt dan
wordt zij ook heus wel geaccepteerd door de publieke opinie in ons land.'

===

Stelling: De volgende premier moet première worden (dus vrouw).

Ramon Barends
Ramon at jd-net.nu
reply to all