one man, one vote

Joris van den Wittenboer J.van.den.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Fri Jun 16 16:03:19 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk schreef:

> We hebben het hier vaak op de lijst over
> een nog democratischer wijze van stemmen, vertegenwoordiging en
> besluitvorming, terwijl ik  in mijn raadsperiode in toenemende mate twijfels
> kreeg, of dat ook dadwerkelijk tot het beste bestuur zou leiden. Ik moest
> vannacht ook terugdenken aan de veel geroemde democratie in Athene in de
> vijfde eeuw voor Christus. Op het hoogtepunt hiervan was er toch weer de
> sterke man (was het Pericles, of Demosthenes, ik weet het niet meer) die
> leiding gaf aan de democratie.

Dat een persoon gekozen wordt tot leider is helemaal niet zon ramp. In een
ander mailtje werd ook gesproken over dat mensen vertrouwen hebben in zon
persoon en dat ze dus niet alles hoeven te lezen en zich overal hoeven in te
verdiepen.
Maar daar gaat het nu net om... Dat vertrouwen. Ik zou graag willen kunnen
controleren (al zal ik dat niet altijd doen) of mijn vertrouwen niet beschaamd
wordt en zodra dat gebeurd dat ik kan ingrijpen Als ik geen inzage kan
krijgen in de manier van besluitvormingt en de onderliggende argumenten
etc... kan ik dat niet en zal er een zeker wantrouwen ontstaan zodra ik het
gevoel heb dat mijn vertrouwen misbruikt wordt.

> Soms dacht ik wel eens in een cynische bui: ik ben
> aangesteld als dossierlezer. Normale mensen hebben daar geen zin in. En bij
> inspraakavonden wordt toch meestentijds door de insprekers het kleine eigen
> belang gediend, ze houden zich niet bezig met de dossiers.

Ik denk dat dat komt omdat inspraakavonden niet echt INSPRAAKavonden
zijn maar meer informatieavonden, en dat de mensne die echt mee wilden
denken het allang op hebben gegeven. Dan hou je de eigenbelangen
nastrevenden over....

> -Maar inspraak betekent dus ook, dat je wel eens neen tegen een inspreker
> kan zeggen. Je moet niet iedereen alleen maar de mond praten, ook niet, als
> ze dreigen een volgend keer op een ander te stemmen. Het volk heeft wel de
> wijsheid in pacht, maar heeft geen behoefte meer al het papierwerk te
> ezen( en daarvoor allerlei vergaderingen en bijeenkomsten bij te moeten
> wonen. Sterkte, Ramon!). Daar word je voor gekozen.

Tuurlijk moet je ook nee durven zeggen tegen burgers , maar omdat dat nooit
gebeurd met een duidelijke uitleg erbij (door de angst), snappen de burgers
het niet meer, naar mijn idee. En zelfs burgers zullen best begrijpen dat er
bepaalde dingen moeten gebeuren en als je dat kan uitleggen (met alle
informatie die ji wel hebt) dan begrijpen ze je vaak ook nog wel. Niet altijd
natuurlijk, das dan pech.....