Primaries (Was:: Marjet van Zuijlen)

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Sun Jun 11 16:15:58 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

verlevendigen van de parlementaire
> democratie.

Michiel, dank voor je uitleg. Waar het me om gaat is dit: is het
mogelijk om via een systeem van primaries twee doelen te bereiken:

1. binnen een partij: de *leden* het laatste woord te geven,
`vriendjespolitiek' te minmialiseren;

2. buiten de partijen: de kiezer het eerste én het laatste woord te
gunnen: kandidaatstelling los te koppelen van pol-partijbinding. Of,
als dat niet mogelijk blijkt: de partijen leveren groslijsten van
kandidaten aan, maar de kiezer maakt een voorselectie wb de (per
partij) te verkiezen kandidaten. Acht je dit haalbaar? Zijn jou
studies bekend naar dit systeem?

gr Hein.