Octrooi op biotech?

VoMiGEN vomigen at WXS.NL
Sun Jun 4 06:58:25 CEST 2000

Beste democraten,

In het Financieel Dagblad van 31 mei j.l. lees ik 'De 2e kamer is in meerderheid tegen de mogelijkheid om octrooi aan te vragen 'op leven'. Dit bleek dinsdag j.l.bij de kamerbehandeling van een wijziging van Rijksoctrooiwet ter implementatie van een EU-richtlijn die biotechnologische uitvindingen moet beschermen'.
Nu blijkt dat er wel een kamermeerderheid te vinden is voor een regeling, waarbij onderzoekers alleen patent krijgen op hun uitvinding. De kamer is er echter tegen dat zij patent krijgen op het levend organisme zelf, zoals staat in de Europese richtlijen.
VVD en D66 delen de bezwaren van de kamermeerderheid niet.
Kan iemand mij de argumenten zeggen waarom de democraten tegen zijn?

Ter kennismaking: Ondergetekende is de oprichter van de stichting ter Voorkoming Misbruik Genetische Manipulatie (VoMiGEN). te Rotterdam. Deze stichting is spontaan ontstaan door een verontruste burger.

Robert A.Verlinden.