Zen Mind Beginners Mind.

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Thu Jun 1 12:50:50 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 11:04 01-06-2000 Thursday, Remko de Knikker wrote:

>Ik hoop dat (als) diegene binnen D66 die hierbij
>betrokken zijn geweest, maar binnen elke partij, als mens en politicus
>hiervoor openlijk verantwoordelijkheid durven uitspreken en in de moed tot
>zelfkritiek kunnen opbrengen, er zijn er vast nog enkelen actief in de
>huidige poltiek, om te erkennen dat ze in het heetst van de politieke strijd
>gefaald hebben. Ook Kok moet verantwoordelijk gesteld (durven) worden en
>aftreden.

Allemaal *achteraf* gepraat. Hoe terecht ook. Als het ijzer heet is, als de
beslissing genomen moet worden, dán geeft niemand thuis. Daar ligt het
werkelijke probleem. Wat is dat toch voor mechanisme dat *achteraf* de
roede gepakt wordt om zichzelve te straffen. We lijken wel een stel fundi's
uit Teheran. Neem de Kosovo oorlog. Een belachelijke oorlog, een
weerzinwekkende oorlog, een onnodige oorlog die meer ellende heeft
veroorzaakt dan opgelost. Een oorlog gepaard gaande met vervormde
propagandabeelden vanuit het NAVO hoofdkwartier. Een oorlog die honderden,
vaak onschuldige,  Servische burgers het leven heeft gekost. Toch werd deze
oorlog door onze D66 fractie gesteund. Toch hielden de D66 leden hun brave,
gediciplineerde mond, lieten zich als schapen op een zondagmiddag in
Amsterdam suflullen door een paar radpratende officials op een podium.

Mijnheer De Kok (CDA), parlementarier ten tijde van de Dutchbat-uitzending,
slaat de spijker op de kop: dat systeem van fractiedicipline, dat systeem
waarin iedere fractielid bezig is de correcte dingen te zeggen, waarin
iedereen op zijn tenen loopt om zijn eigen carriere veilig te stellen, geen
partijleiding te schofferen, geen `netwerk' van zich te vervreemden,
kortom, in dit systeem van partijpolitieke ons-kent-ons besluitvorming
binnen de kamer en binnen politieke partijen, in dit systeem zullen steeds
opnieuw de verkeerde besluiten genomen worden zonder enige effectieve
weerstand binnen de diverse partijen.

Het huidige systeem van partijpolitieke parlementaire democratie moet
grondig worden gereviseerd. Tot die overtuiging ben ik de laatste jaren op
grond van reële waarnemingen gekomen. Geen hoofdrol voor politieke partijen
meer, maar voor individuele mènsen, volksvertegenwoordigers, die voor een
herkenbare politieke mening en houding staan. Geen fractiedicipline meer
maar opereren vanuit een individueel geweten. Geen politiek opportunisme
meer, maar échtheid. Dit kan door ervaren kamerleden als naief,
beginners-blind of kinderlijk worden afgeschilderd, maar bedenk dat té lang
in de kamer zitten, met téveel cynisme en `realiteitszin' wel leidt tot de
Srebrenica's en Kosovo's van deze wereld.

Zen Mind Beginners Mind. Dus.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl