Gratis OV: wel of niet ?

Raimond de Tempe raimond.detempe at SCARLET.NL
Fri Jul 28 16:36:28 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ramon,

je vraag naar het effect van gratis openbaar vervoer is al vele keren ter
sprake geweest - alleen kennelijk niet op dit medium. Conclusie van de
meeste overwegingen is:

dat het systeem zich uiteindelijk de das om doet bij grootschalige
toepassing. Want wie krijg je vooral mee? Degenen die nu nog lopen, een
kilometer, twee kilometer, of idem fietsen. Die willen nu met velen de
teller passeren [ik ga er van uit dat er geteld wordt]. De lange
afstandsreiziger is de dupe van de velen die even naar de volgende
halte/station willen. Je mag de capaciteit wel verdriedubbelen.
Kleinschalige experimenten zijn beter beheersbaar: zoals in Hasselt
[Belgisch Limburg]. Maar daar was het vervoer alleen echt gratis in de
binnenstadszone [tijdens mijn verblijf enkele zomers geleden]. In de
buitenzones was het alleen gratis voor degenen die een identiteitskaart van
de gemeente Hasselt konden laten zien - inwoners dus. En daarbuiten was het
over. Kijk, dan houd je de zaak onder controle. En het is ook zinvol voor
juist die binnenstad. Waar je met een auto nauwelijks kunt komen.

Groet, /raimond de tempe