Artikel uit dagblad Trouw - SITES / De zoute soep van Rick van der Ploeg

Ramon Ramon at JD-NET.NU
Thu Jul 27 15:31:41 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste D66 ,

Via de website van Trouw (http://www.trouw.nl) heeft Ramon je het onderstaande artikel toegestuurd. Dit verhaal is op de Trouw-site te lezen via http://www.trouw.nl/verdieping/nieuwe_media/350026483.html :

SITES / De zoute soep van Rick van der Ploeg

Wie denkt dat kamerleden sinds Marjet van Zuijlen wel link uitkijken met het publiceren van dagboeken, komt bedrogen uit. Kijk op www.politics2day.net naar het magazine 'Binnenhofse Zaken'. Rijpstra en Voûte (VVD), Bakker (D66) en Rehwinkel (Pvda) staan erop. Minister Van Boxtel heeft ook een bijdrage geschreven.

Deze volksvertegenwoordigers waken ervoor net als Van Zuijlen alle vuile fractiewas buiten te hangen, maar ook zij gunnen de lezer een kijkje in hun persoonlijke leven. Jan Rijpstra zit momenteel in Wimbledon voor een tennistoernooi van het Europarlement, maar dinsdag was hij nog bij de schooluitvoering van zijn zoontje: ,,De (...) musical van groep 8 waar onze zoon in zit was een groot succes. (...) Wel gek om je te realiseren dat nu ook je jongste kind naar de middelbare school gaat.''

Van de commissie-Bakker, die onlangs vredesmissies onderzocht, vond zowel de voorzitter als het lid Peter Rehwinkel tijd om een 'digi-dagboek' bij te houden. Rehwinkel schreef op

8 mei over het mooie weer: ,,Goed om (...) 's avonds het dakterras te kunnen verzorgen. De braam begint te bloeien! Eet hierna met goede vriend J., die onder andere een heerlijke aspergesoep met garnalen heeft bereid.'' En twee dagen later: ,,Ik ben weer eens in de fractiegroep binnenlands bestuur (...) De vergadering kan me maar matig boeien, ik zit ondertussen dossiers van de onderzoekscommissie door te werken.''

Bert Bakker geeft inkijkjes in de verhouding parlement-pers (,,Ik sluit de dag af met bier samen met Stephan Koole van het Algemeen Dagblad'') én in de verhouding parlement-bedrijfsleven: ,,Voor het eerst naar een wedstrijd van Oranje! De telecomwoordvoerders Marja Wagenaar (PvdA), Atzo Nicolai (VVD) en ik gaan met KPN mee. Een boottocht van Zaandam naar Amsterdam (...), dan per bus naar de Arena. Onderweg krijgen we oranje-blauw-groene hesjes uitgereikt en een oranje pet.''

Beheerder van de site is Jaap de Bruijn, sinds twee jaar politiek redacteur van het NOS Radio 1-journaal. Hij wil er, vertelt hij, de leuke weetjes op kwijt die hij tijdens zijn werk opdoet, maar die in het journaal geen plaats hebben. Voorbeeld van zo'n 'grappig feit': ,,Hoe het schema van Rick van der Ploeg er precies uitzag is onbekend. Maar om een uur of vijf kreeg ie honger. Hij bestelde een kopje soep bij de bode en begon, terwijl hij de Kamercommissie antwoordde, lekker te lepelen. Precíes op het moment dat CDA-kamerlid Atsma een moeilijke vraag stelde, trok Van der Ploeg een heel vies gezicht. Waarop ie snel verklaarde dat 't niet door de vraag kwam: ,,Sorry hoor, ik neem net een hapje van deze soep en die is nogal zout.'' De Bruijn hoopt hiermee de politiek dichter bij de mensen te brengen.

Kustaw Bessems

21 juli 2000, copyright dagblad Trouw

internetredactie at trouw.nl

Verzonden door: Ramon - mailto:Ramon at jd-net.nu