Gratis OV en telefonie (was:gratis OV: wel of niet?)

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Thu Jul 27 10:44:37 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Glenn Mellonius schreef:

>Interessante gedachte. Lijkt mij wel wat.
>Als je maar niet denkt dat er hierdoor minder auto's komen.
>Nederlanders zullen hun auto blijven aanhouden.

Da's ook niet zo erg, als ze er maar minder mee rijden.

Iets anders is de door Ramon voorgestelde mobiliteitsbelasting.
Ik moet er niet aan denken om in Z-O Drenthe of Zeeland of de Veluwe te
wonen, met een OV-net van nul komma nix en dan verplicht mobiliteitsbelasting
te betalen. Een soort solidariteitsbelasting voor het zielige, verstopte
westen. Dat moet dan weer aangepast worden, met discussies over wat een goed
OV-net is en waar de grens ligt en hoeveel er dan minder betaald moet worden
en...
Nee, laat maar.

Wat wel kan werken is alleen alle treinen gratis en dan per OV-regio zelf
laten bepalen of het overige OV gratis moet, met bijbehorende
belastingheffing. Bij stadsvervoersmaatschappijen kan dit heel goed,
aangezien dit meestal gemeentelijk beheerd wordt.

In een ander mailtje:
>Bijna alle Nederlanders gebruiken de telefoon.
>Ik zou willen plijten voor gratis lokale telefonie, tegen betaling van een
>telefoniebelasting.

Kijk, da's een beter voorbeeld. Het telefonienetwerk is beter vertakt van het
OV-netwerk, dus dat kun je eisen. Leuk verkiezingsonderwerp.

Es kijken wat dat kost:
Lokaal bellen kost gemiddeld: 3,3 ct. per minuut (op basis van BelPlus
abonnement: (5,6 + 2,5 + 2,0) / 3 tarieven = gemiddeld 3,3 ct.). Dat is dus
60 x 3,3 = fl. 1,98 per uur
Aantal uren dat er dagelijks in NL lokaal gebeld wordt: Ud
Aantal extra uren 'omdat het gratis is': Ue
Totaal aantal uren x fl. 1,98 = 1,98(Ud + Ue)
Plus totaal aantal gesprekken x 'starttarief' = G x 10ct. = 0,10G
Totale kosten per dag = 1,98(Ud + Ue) + 0,10G

Ik kan de waardes voor de U's en de G niet zo snel achterhaald krijgen (staan
vast in een jaarverslag van KPN-vaste telefonie), maar ga uit van de volgende
fictieve cijfers:
G = 3.000.000 (ik tel het verhoogde aantal gesprekken 'omdat het gratis is'
maar even niet mee).
Ud = 750.000 (gemiddeld een kwartier per gesprek).
Ue = 1.000.000 ('het is gratis, dus laat die internetlijn maar openstaan')
Dit geeft:
1,98 (750.000 + 1.000.000) + (0,10 x 3.000.000) = fl. 3.765.000,- per dag.
De daadwerkelijke kosten zijn natuurlijk lager, aangezien de KPN-winst hier
ook in zit en er een boel overhead vervalt als lokaal bellen niet meer per
aansluiting afgerekend hoeft te worden. Daar staat tegenover dat ik met mijn
'extra uren' wat aan de voorzichtige kant ben geweest. Het zou me niets
verbazen als die, met de verdere verspreiding van internet, vertienvoudigen.
Nou ja, dit is ook zomaar wat rekenen om een indruk te krijgen. Aan
bovenstaande formule en berekening kunnen geen rechten ontleend worden.

Ach, binnenkort bellen we allemaal via de kabel en dan betalen we naar
gewenste capaciteit in MB's per seconde i.p.v. naar capaciteit gebaseerd op
'on-line' tijdseenheden en geografische bestemming. Dan maakt het dus niet
uit of ik naar de plaatselijke bakker of naar mijn neef in Verweggistan bel.
(Jaja, ik weet het. Nog genoeg haken en ogen en toekomstmuziek, maar het is
wel de richting die we opgaan.)

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.