Schending van recht? (Was: Logo D66: wel of niet ?)

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Wed Jul 26 20:35:10 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren <heinwvm at palm.a2000.nl> said:
>Schending van de wet en het recht is immoreel, ongeoorloofd en
>afkeurenswaardig zolang de wet/ het recht die/dat geschonden wordt een
>actuele morele of maatschappelijke breed gedragen notie van goed of
>kwaad weerspiegelt. [...]
Ik kan met deze definitie wel leven. Maar bedankt dat je het onderwerp
ter sprake brengt, ik ga vanavond even bij de bron te rade (dat
had ik al langer op mijn lijstje staan).[1]

>De huidige Digitale Revolutie die we meemaken veroorzaakt net als
>andere revoluties een omwenteling van maatschappelijke en juridische
>noties en principes. Ook het auteursrecht, zoals we thans kennen, zal
>in deze revolutie sneuvelen. Doordat het noodzakelijke ontwikkelingen
>in de digitale informatie -en communicatie structuren dreigt te
>blokkeren.

Yup. De VS met zijn gekke nieuwe wetten over auteursrechten, en Engeland
en Australie met behoorlijk drakonische Internetwetten, zijn lichtende
voorbeelden in welke richting het kan gaan als de omwenteling niet
goed begrepen en gestuurd wordt. Hoe goed zijn onze kamerleden eigenlijk
op de hoogte van deze toch wel redelijk stille revolutie?

>Spijt me van deze heftige vergelijking, maar zo zie ik het nu eenmaal.

Ik denk dat-ie terecht is. We staan op een splitsing, en of we gaan in
een hele interessante wereld met een zeer vrije en open uitwisseling
van informatie, artistieke werken, en wat dies meer zei leven, of we
gaan een soort politiestaat, gecontroleerd door mediamagnaten en grote
softwareproducenten, tegemoet. Ik denk dat het inderdaad bijna een
burgerplicht is om te zorgen dat dat laatste niet gebeurd. Hopelijk
worden programmeurs ooit nog ethisch genoeg om massaal op te stappen
bij Microsoft et al...

[1] Henry David Thoreau, "Civil Disobedience", onder andere op
http://sunsite.berkeley.edu/Literature/Thoreau/CivilDisobedience.html,
zie http://www.google.com/keyword/kwoff/%3FThoreau%2Bcivil%2Bdisobedience
voor meer referenties.
--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>
GnuPG 1024D/E0989E8B 0016 F679 F38D 5946 4ECD  1986 F303 937F E098 9E8B