Logo D66: wel of niet ?

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Wed Jul 26 20:11:16 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Koek <mark at koek.net> said:
>Dat is inderdaad een probleem, maar dat wordt door het auteursrecht
>alleen maar erger gemaakt. In de Verenigde Staten is het auteursrecht
>inmiddels zodanig versterkt dat het verboden is om in een stuk software
>naar "ongedocumenteerde bugs en features" te gaan zoeken.

En ik ben bijna in staat om elke dag een kaarsje in de kerk aan te steken
en te bidden dat de Europese overheden een ietsiepietsie meer weerstand
aan de industrielobby bieden.

>Overigens: technische kopieerbeveiliging is tamelijk utopisch.
>"End-to-end"-encryptie is een optie, maar daarvoor moeten we allemaal
>zoveel vrijheid opgeven dat dat absoluut niet acceptabel is. Het zou
>leiden tot computers en andere informatieverwerkers die de gebruiker
>volledig buitensluiten.

End-to-end encryptie is ook een utopie. Tegenover het computerscherm waar
het boek op vertoond wordt zet ik een camera, een OCR programma, en het
boek is weer terug.

Nee, de oplossing moet echt gezien worden in het afschaffen van
auteursrechten, het teruggaan naar af: waarom zijn de auteursrechten ook
al weer ingevoerd? Bij mijn weten /niet/ om auteurs (of muziekmafia)
geld te laten verdienen, maar zodat bepaalde werken die anders niet
gemaakt zouden worden wel ter beschikking kwamen. Dus om te zorgen dat
er voor het publiek een bepaald breed aanbod zou ontstaan, niet primair
om auteurs te belonen. Beloning was het middel, een breed aanbod het doel.

Het doel is nog steeds geldig, het middel achterhaald. Aangezien iedereen
tegenwoordig informatie kan produceren en aanbieden en er waarschijnlijk
tientallen, zo niet honderden verschillende mogelijkheden zijn om daar
geld mee te verdienen, is het zolangsaamaan niet meer noodzakelijk om
auteurs via een exlusief recht aan te sporen de markt van een breed
aanbod te voorzien. Het verdwijnen van frictie in de informatieverspreiding
maakt het onmogelijk om het recht ook daadwerkelijk exclusief te houden,
tenzij tot drakonische maatregelen (DVD, etcetera) wordt overgegaan.

Kortom: het middel is niet meer geldig, het middel is niet toepasbaar,
dus het middel is niet wenselijk. Laten we in vredesnaam copyrights
afzwakken (eerst maar eens terug naar, zeg, vijf jaar bescherming) en
met zijn allen gaan nadenken over alle interessante nieuwe mogelijkheden
om geld te verdienen met andere zaken als alle informatie en dergelijke
"public domain" is. In de tientallen eeuwen voor het auteursrecht is er
ook genoeg gepubliceerd, dus zoo erg kan het niet zijn.

>Zie de hele DVD-ellende (waar een eerdere poster ook al naar verwees).

Spartelingen van een ten dode opgeschreven industrie. Waarschijnlijk zie
je een hoop paralellen als je over de nadagen van postkoets, trekschuit
en zeilschip gaat lezen :-)

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>
GnuPG 1024D/E0989E8B 0016 F679 F38D 5946 4ECD  1986 F303 937F E098 9E8B