ond. 1. Politiek en psychologie; ond. 2. Spiri-TV

Raimond raimond.detempe at KB.NL
Wed Jul 26 15:18:50 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ramon,

om de wereld overzichtelijk te houden, moeten wij mensen, de
dingen een beetje uit elkaar houden, om problemen te onderzoeken,
bespreken enz. Dat heet analytisch te werk gaan. Natuurlijk zal alles
wel met alles verband houden, maar dan houdt elk helder gesprek
pardoes op.

Ergo: psychologie tracht een [verzameling van] wetenschap[pen] te
zijn, ter beschrijving en verkalring van een stukje van de
werkelijkheid om ons heen - i.c. wijzelf. Best wel nuttig soms, maar
iets heel anders dan politiek. Mensenkennis is iets anders.
Psychologie helpt er soms wel bij, maar het gaat dan vooral om
levenservaring. Die krijg je alleen door te leven [en sommigen soms
dan ook niet]. Lijkt me erg handig als iets met politiek wilt.

Over spiritualiteit heb ik ernstige bedenkingen. Ik weet er wel wat
van, genoeg om Chido zijn waarschuwing goed te verstaan. Want
hoed ons voor degenen die menen HET gevonden te hebben en dat
aan hun medeschepselen willen gaan opleggen.

Mar soms is spiritualiteit niets anders dan groten mensenkennis,
kennis van de wereld en van het leven. Gepaard aan een goed
relativeringsvermogen. Dat is een persoonlijk waardevol bezit. Maar
je kunt er geen politiek mee bedrijven, wel met mensen goed
omgaan. En als je het mij vraagt - je ziet te vaak het zinloze van
allerlei gestreef en ge-ijver. Kan best nuttig zijn in politiek! Het kan je
bijvoorbeeld ook leren dat je de mensen om je heen niet al te veel
moet opjutten met e-communicatie. Zoals met deze lijst nogal eens
gebeurt. Want ik ben niet de enige die vindt dat 150 berichten in
twee dagen echt te gek is!

Groet en veel wijsheid met de jaren toegewenst, /raimond de tempe