Logo D66: wel of niet ?

Marc-Jan Ahne mjahne at HOME.NL
Tue Jul 25 19:26:24 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren schreef:

[----]

> Hier heeft u ten principale gelijk. Helaas, echter,  verdient de *uitgever*
> (platenmaatschappij etc) eerder en meer aan het boek (plaat, CD etc) dan de
> schrijver zelf. De schrijver mag niet eens zijn eigen boek verder
> verspreiden, zelfs niet als auteur, want zijn uitgever heeft meestal de
> rechten overgenomen (staat in veel standaardcontracten voor auteurs). Zo
> gaat het in de praktijk.  Kijk naar de journalistiek.

Ik weet dat er veel auteurs zijn die de contracten van uitgeverijen gewoon
tekenen, het hoeft niet zo te zijn dat een uitgever eerder aan een werk
verdiend. Veelal wordt een vast bedrag afgesproken wat vooruit betaald
wordt, daarnaast een prijs per verkocht exemplaar. Veel auteurs tekenen
echter deze contracten niet of wijzigen deze zodanig dat zij zelf het
auteursrecht behouden (met name succesvolle auteurs hebben uiteraad die
macht). Daarbij zijn er altijd contructies waarbinnen de auteur (delen
van) zijn werk alsnog via andere kanalen kan publiceren. Overigens vallen
die verdiensten van een uitgever wel mee, er gaat vrij veel naar de
detailhandel en qua publiciteit,distributie en produktie draagt de
uitgever ook alle kosten.

Vriendelijke groet,

Marc-Jan Ahne