Logo D66: wel of niet ?

Marc-Jan Ahne mjahne at HOME.NL
Tue Jul 25 14:59:25 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Waarom betalen we per cassette een bepaald bedrag aan rechten? De
>auteurswet richt zich op (verdere) verspreiding en openbaring, dat wil
>zeggen: gericht op meerdere personen, op een `publiek'  (hoewel vele
>één-op-ééns natuurlijk vesrpreiding wordt, daarom is Napster een
>interessante casus) .

Dat ligt er maar aan hoe het begrip verveelvoudiging wordt uitgelegd, in mijn
ogen kun je dat uitleggen als vermeerdering. Dan zou het maken van een enkele
kopie al niet mogen. Die rechten op de cassettes waren destijds al omstreden
maar werden toegepast na hevige protesten van de muziekindustrie die hierin
een bedreiging zagen vanhun positie. Nu met de CD's wilde de industrie
eenzelfde heffing maar dat is tegengehouden met het argument dat iemand die
een CDR koopt deze niet per definitie voor muziek zal gebruiken.

>Een boek uitlenen aan iemand is sowieso geen
>probleem.

Ook daar zegt de auteurswet wel iets over, ik zou er iets dieper in moeten
duiken om na te gaan in hoeverre dit nu wel of niet mag. Kan zijn dat het
alleen gericht is op bibliotheken.

>Iets laten horen, voorlezen of afspelen in huiselijke kring geldt
>óók niet als schending. In het kader van citaatrecht, onderwijs en/of
>(wetenschappelijk/journalistiek) onderzoek is er ook geen sprake van
>schending. Het schenken aan één iemand van muziek (wb software ligt de zaak
>weer anders, en het kopiéren van een Cd via een brander is ook en andere
>zaak) via een cassette wordt eveneens toegestaan.

Dat zou goed kunnen maar via een omweg zijn daarvoor natuurlijk de rechten
reeds betaald zoals je zelf ook al aangaf.

>Dus dat kopietje van
>Mulisch, éénmalig en aan één iemand geschonken...ik vraag het me af. De
>rechter zou kijken naar de omstandigheden en de intentie van de schenker,
>denk ik. Ik zal de jurisprudentie, als ik tijd heb, eens opzoeken. Of heb
>jij een casus in je hoofd?

Ik zou thuis eens in mijn boeken en papieren moeten duiken, in mijn vorige
baan bij een grote uitgever heb ik nog wel eens iets verzameld ;-) Overigens
zal de rechter altijd kijken naar de omstandigheden, de vraag is of hij/zij
dat doet om de vraag te kunnen beantwoorden of iemand zich schuldig heeft
gemaakt aan de schending van het aueursrecht of ter bepaling van een al dan
niet op te leggen straf. Ik denk eerder dat laatste want in een dergelijk
geval zou de auteurswet uitkomst moeten bieden. Die wet is echter uit 1912 en
niet even snel door te lezen, wellicht heb ik er vanavond even tijd voor.

Vriendelijke groeten,

Marc-Jan Ahne