Logo D66: wel of niet ?

Mark Koek mark at KOEK.NET
Tue Jul 25 13:27:53 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Remko de Knikker schreef o.m.:

> De vraag is echter of het auteursrecht, dwz het
> winstgevendmaken/kostendekkend op zijn minst, van bedenkers niet anders
> ingericht moet worden?? Persoonlijk vind ik dat er op wat ik van het
> auteursrecht ken (bitter weinig geef ik toe, iemand een link voor me, of
> info?) nogal wat aan te merken valt.

Auteursrecht betreft precieze vormen van expressie. Een tekst, een
schilderij, een stuk software. Dit geldt in verschillende landen voor
verschillende termijnen. Tussen de 60 en 90 jaar meestal geloof ik, in
het geval van individuen ook zelfs wel tot 90 jaar na zijn/haar dood.

In de 19e eeuw waren deze termijnen niet langer dan een jaar of 15, maar
deze zijn geleidelijk uitgebreid (zelfs zodanig dat sinds de jaren '30
er vrijwel niets meer "buiten auteursrecht" is geraakt, het is gewoon
steeds verlengd).

Een leuke anekdote is dat in 1992 in de Verenigde Staten de termijn van
70 naar 90 jaar is verlengd na grote druk en "donaties" van de Disney
Corporation (Mickey Mouse is gemaakt in de jaren '20 en dreigde vrij te
komen).

Uitvindingen worden "beschermd" door octrooien = patenten. Deze geven de
uitvinder het exclusieve recht op exploitatie van zijn/haar idee voor
een termijn van rond de twintig jaar. Officieel mag het idee niet voor
de hand liggend zijn voor een expert in het vakgebied, maar
Octrooibureaus zijn in het algemeen zodanig onderbemensd dat de
beoordeling hiervan te wensen overlaat.

Ook al zijn technologische ontwikkelingen in de loop der tijd steeds
sneller gegaan, ook de duur van patenten is steeds verlengd sinds hun
conceptie in de 19e eeuw.

Een paar leuke links m.b.t. deze intellectuele monopolierechten:

http://old.law.columbia.edu/my_pubs/anarchism.html - "Anarchism
Triumphant: Free Software and the Death of Copyright", mooi stuk van
prof. Moglen van de Columbia Law School in de VS.

http://www.brunching.com/features/feature-copyfire.html - erg grappig
tekstje

http://www.ram.org/ramblings/philosophy/fmp/copying_primer.html - "A
Primer on the Ethics of Intellectual Property" - voor de doorzetters

Groeten,

Mark Koek