graag verder over teledemocratie

Tue Jul 25 10:44:51 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 23:00 24-07-2000, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> De Heer van den Mujzenberg sluit zijn episel af met de opmerking:

Dat was geen epistel, maar een verzoek aan Dr. Marc-Alexander
Fluks om zijn 'feiten' van enige onderbouwing te voorzien. *)
Tot nu toe heeft Dr. Marc-Alexander Fluks niet gereageerd.

Als ere-lid van het comite - hartelijk dank - zal ik uiteraard
krachtig bevorderen dat Dr. Marc-Alexander Fluks zijn bewerin-
gen alsnog onderbouwt. Of terugneemt. ;-)

                               * * *

Kunnen we het nu weer over teledemocratie hebben? Dat lijkt me
voor D66 een zeer relevant onderwerp. Ik zou zo graag eens
horen wie de electronische kiezer controleert op vrije wil.

Mijn favoriete filosoof beschreef hoe je de wereld, alles wat
het geval is, kunt beschouwen als een constellatie van atomic
facts. Maar als je op de ladder bent geklommen, die die
omschrijving vormt, moet je 'm weggooien.
Wat voor Wittgenstein telde was juist wat er achter de woorden
ligt en zich niet beschrijven laat; het toont zich, zegt hij.

Zal een ICT-gestuurde democratie - gebaseerd op woorden als
die is - een steeds technocratischer aangelegenheid worden?
En hoe verhoudt zich dat dan tot onze ethiek?

Erik vdMb

*)
  At 22:32 23-07-2000, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

  > 2. Maak ik laatselijk een grap over het verplaatsen van de M&M-oorlog
  >    naar de Groen-Links lijst, blijkt de M&M-oorlog vandaag inderdaad
  >    naar die lijst te zijn overgeslagen. Een mens houdt het niet voor
  >    mogelijk.

  Kunt u aantonen dat dit het geval is, meneer Fluks?
  En kunt u aantonen dat het mijn schuld is meneer Fluks?
  Stuurt u mij het bericht maar even dat ik op de GroenLinks-
  lijst heb gepost in het kader van de M&M-oorlog.

  Ik wens u veel succes met uw comite.

  Erik vdMb

(verzonden op 24 juli 2000 om 21:36 lokale tijd)

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl