Censuur 2de Kamer

Mon Jul 24 21:36:29 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 02:16 23-07-2000, D Boggle wrote:

>Ten eerste, wat wist het presidium in 1986 van tweede kamerleden/Internet
>en E-mail {;-)

Niets. Het is duidelijk een onzin-antwoord. Waarschijnlijk heeft
het presidium in 1986 een sper op 06-lijnen ingevoerd - in die
tijd kwamen de 06-sexlijnen sterk op. Wellicht is bij invoering
van het Internetfilter verwezen naar de praktijk van de 06-sper.

>Ten tweede: De Beaufort's antwoord is het gebruikelijke achteraf
>mumbo-jumbo. Wat is dat voor dom
>gelul, "rare woorden". Woorden zijn gewoon wat ze zijn. Een journalist, die de

Uit het artikel wordt duidelijk dat De Beaufort het zelf ook
een beetje vreemd vond, bij nader inzien. ;-)
(De quote 'rare woorden' was van hem, meen ik.)

>Feit blijft: Dat Bert Bakker gelijk bezwaar aan had moeten
>tekenen. Dat er voor de tweede kamer geen
>werkgever/werknemer relatie bestaat, en  filteren gewoon
>censuur is. (Nota bene voor de Verkozen
>Tweede kamer der Staten Generaal!!)

Zeker, maar het is niet duidelijk of de Kamerleden wel wisten
dat er werd gefilterd. Het is goed mogelijk dat Agnes Kant (SP)
er pas achter kwam doordat zij bepaalde informatie in verband
met drugs niet kon bereiken, en dat toen pas duidelijk werd om
wat voor filter het ging.
Het artikel van Marie-Jose Klaver (NRC 21 juli) is leerzaam
op dit punt; het gaat om een eigenbouw filter, maar men
overweegt nu een bestaand filtersysteem aan te schaffen.

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl