Indonesie/Wahid

Glenn Mellonius Glenn.Mellonius at INTER.NL.NET
Sun Jul 23 21:58:53 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Jan Slingerland schreef:
>
>  Wahid weigert uitleg over ontslag ministers aan parlement, is dit reden
> voor afzetting en zo ja hoe moet het dan verder met Indonesie? Heeft
> iemand hier een mening over?

Ik ben niet geheel thuis in het Indonesische staatkundige systeem.
Toch een reactie.

Is hij wel uitleg verschuldigd? Misschien hoeft hij wettelijk wel niets
uit te leggen.
En waarom zou je dan. Wahid heeft er natuurlijk moverende redenen voor.
En uitleggen berokkend hem dan grote schade.
In Indonesië heerst de facto oorlog. Niet tussen landen, maar tussen
groepen/partijen.
En die groepen zitten kriskras door de maatschappij en in het parlement.

Trouwens: in Indonesië zijn er twee instituten die in het buitenland
Parlement worden genoemd.
Welke van de twee heeft om uitleg gevraagd?
Er is de DPR (Dewan Perwakilan Rakyat) (de Dewan voor de
vertegenwoordiging van het volk). Dit is het echte parlement.
Die andere heet MPR (Majelis Permusyawaratan Rakyat).
Deze is niet het parlement, maar bestaat onder andere uit de complete DPR.
Deze MPR, heb ik begrepen, komt eens in de zoveel jaar bijeen en kiest een
president, en kan hem eventueel afzetten.

De voorzitter van een van deze twee instituten is (Akbar Tanjung?) die van
de Golkar partij is, dus een Soeharto aanhanger.
En die verkeert dus in staat van oorlog met Wahid.
Wahid loopt op eieren en moet dus slalomsgewijs manoeuvreren.

Er zijn al tekenen dat veel weerstand tegen Wahid komt van de PNI-P (van
Megawati).
Terwijl zij het volgens mij aan Wahid te danken heeft dat zij nu
vice-president is.
Maar daar zal hij ook wel zijn redenen voor gehad hebben, of hij kon niet
veel anders.
Die PNI-P ziet het er natuurlijk al van komen dat Indonesië uit elkaar
valt, waar zij fel tegen zijn.
Al met al een zeer moeilijke kwestie.

Glenn Mellonius

mailto:glenn.mellonius at inter.nl.net