PNYX: ICT in de samenleving, was: terug naar de betuwelijn

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Sun Jul 23 16:45:40 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Arie Dirkzwager <aried at xs4all.nl> said:
> [...]
Een "network-flow" oplossing zou aardig kunnen zijn. Iedereen kan aan iedereen
een "authoriteitspunten" geven ("ik vind personen A, B, en C authoriteiten op
het gebied van de Betuwelijn waarvan ik denk dat ze mijn gezichtspunten delen
en oog hebben voor het algemeen belong"), een wiskundig algorithme bepaalt
dan naar wie de meeste punten vloeien (met allerhande veiligheidsmaatregelen,
zie http://www.advogato.org/trust-metric.html voor een discussie). Het is
inderdaad de vraag of "one man, one vote" binnen een geinternetwerkte
samenleving de optimale oplossing is.

Ook hier kan je met een soort "web of authority" werken. PICS, bijvoorbeeld,
laat toe dat mensen "content" op hun waarde bepalen (wordt tot nu toe
hoofdzakelijk gebruikt om sex van kinderen weg te houden, maar het systeem
an sich is neutraal). Je leest informatie en vraagt tegelijkertijd op hoe
verschillende instituten de inhoud waarderen (bijvoorbeeld:
Consumentenbond:betrouwbaar, D66:degelijk, GroenLinks:kapitalistische bagger).
Daaruit kan je dan zelf je conclusies trekken, maar wel een stuk gefundeerder
dan "bagger".

Vind ik geen goede houding. Een goed bestel heeft ingebouwd de notie dat
ooit alles niet zo koek en ei is en bouwt daar zekerheden tegen in. Vandaar
dat bijna paranoia gedoe rondom een stembureau. Een ICT-gebaseerde samenleving
moet net zo paranoia zijn.

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>
GnuPG 1024D/E0989E8B 0016 F679 F38D 5946 4ECD  1986 F303 937F E098 9E8B