Indonesie/Wahid

Raimond de Tempe raimond.detempe at SCARLET.NL
Sun Jul 23 16:04:40 CEST 2000

Jan,

volgens mij wel. Maar waaar speelt zich dit af?

In een raar land - waar ongehoorzame generaals gewoon hun gang kunnen gaan, in plaats van wegens ontrouw aan wetgever, vorst en vaderland ter dood veroordeeld te worden - waar soldaten en ambtenaren zo weinig loon verdienen dat ze er rustig handeltjes in steekpenningen op na kunnen houden....

Ik vrees dat het aantal van die landen in deze wereld veel groter is dan het aantal der landen met een stevige staatsstructuur, waar ontrouw aan het dienstorder minimaal onmiddellijk oneervol ontslag betekent voor de gewapende functionaris. Waar corruptie misschien bestaat, maar heel stiekem en niet als levensmiddel om in leven te blijven. Volgens onze strenge criteria is het merendeel van de naties niet in staat te functioneren, zoals zou horen.

Kortom, zouden wij het land democratischer moeten vinden [ willen wel!] dan de oude sultananaten, zoals dat van Djokja?

Een tweede is of wij er dan wel zo aardig mee moeten omgaan? Financiele betrekkingen meer onderhouden? Maar toch niet alle mensen daar verdienen onze schampere kritiek? Velen zullen het met jou eens zijn! Ja, wat moeten wij dan doen? Gewetensvraag.

Groet, /raimond de tempe