Britse regering breekt in email

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat Jul 22 20:39:30 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Raimond de Tempe schreef:

> Henk,
>
> als ik je zo zie spreken over <de politiek> dan kan ik dat wel begrijpen,
> minder meevoelen. Ik moet dan onmiddellijk denken aan de serie <Yes
> Minister> die nu weer wordt uitgezonden door CANVAS, de tweede tv-zender van
> de VRT, elke avond om 21:00 uur.
[...]

Raimond,

Je was ook nog net op tijd?
Ik heb nog even kunnen genieten.....

Nou, het was natuurlijk ook bedoelt om aan te zetten tot een dieper
nadenken alvorens men ook hier een dergelijk plan zou willen
ontwikkelen.

In die zin lijkt de britse politiek wel heel erg diep weg te zinken.

Maar even terug naar het hoofdthema:
Uit de New York Times:
"
..
The measure, which goes further than the American plan unveiled on
Monday in Washington, would make Britain the only Western democracy
where the government could require anyone using the Internet to turn
over the keys to decoding e-mails messages nd other data.

Such a measure would be an important tool for the government because
data is increasingly being encrypted for reasons of  security and
privacy. Despite a barrage of criticism from all sides, the bill is
likely to become law as it passes through its final stage in the House
of Lords and returns to the House of Commons next week because the Labor
government, which offered the plan, holds a wide majority in Parliament.
..
"

Maar ook Amerikaanse plannen gaan veel te ver en lijken vooral door
onbekendheid met het medium te zijn ingegeven. Dan toch te eenzijdig
gemotiveerd vanuit het opsporingapparaat.

Ook daar staan tal van organisaties op de achterste benen om te ageren
tegen de voorstellen daar.

Wat nodig is is een duidelijk beeld over de diverse lagen waarover de
communicatie verloopt, welke hard- of software daarbij benodigd is,
welke gegevens tijdens die processen worden uitgewisseld, wat daarvan de
bedoeling is, wie daartoe toegang hebben, hoe deze gegevens zijn
afgeschermd tegen ongeoorloofd gebruik en welke disciplines hiervan
gebruik kunnen/mogen maken etc..
En in begrijpelijke taal.

Vooral politici schijnen blind te zijn voor de complexiteit van het
medium en laten zich al te gemakkelijk meeslepen in bestrijden van
criminaliteit en laten zich tot onzinnige maatregelen verleiden.

Ook de criminaliteit die bestreden moet worden moet duidelijker in
beeld, alvorens over te gaan tot dergelijke drastische maatregelen.
Een duidelijk beeld zal namelijk vanzelf leiden tot een genuanceerder
beeld en dito maatregelen.

Het 'I Love You' (virus) zal toch niet leiden tot een 'I Hate You'
beleid?

Ook de gevolgen van het internet op het bedrijfsleven verdient meer
aandacht.
Met name de veranderende situatie t.a.v. de distributie kanalen en de
gevolgen daarvan voor bepaalde bedrijfstakken. Denk aan MP3 vs Muziek
industrie.

Henk Elegeert
PS. Let op je memo's !! Vraag maar aan Tony Blair. :)