Taalgrens en Wezembeek-Oppem (fwd VU/ID21-nwsbrf) [20/07/2000]

Remko de Knikker remkodeknikker at HOTMAIL.COM
Sat Jul 22 17:12:53 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Interessante kwestie natuurlijk.

Wat hier lijkt te gebeuren is dat de goedbedoelde (?) intentie om personen
te voorzien van een schrijven in eigen taal, wordt opgevat als een
onwettelijk middel dat een gemeenschap lijkt te splitsen.

Uit je eerdere opvattingen (en je persoonlijke voorkeur voor een
gezagsgetrouw handelen, waar ik het als anarchist niet mee eens kan zijn)
begrijp ik dat je tegen het oorspronkelijke voorstel bent??

Het onwettelijke heeft echter als gevolg dat er een van boven af een strenge
eenvormigheid ingesteld wordt. Het aanschrijven van mensen in hun
oorspronkelijke taal zou bij niet aanvaarde talen (zoals in Nederland
Arabisch of Turks) misschien wel een afzonderend effect hebben, aan de
andere kant maak je (gemeenschappelijke) faciliteiten ook toegankelijker en
bevorderd dat (naast het gevoel van erkenning van mensen hun persoonlijke
identiteit) ook de integratie.
Ik zou persoonlijk niet zo bang zijn om mensen in hun eigen taal te
bedienen, ipv homogeen het Nederlands erover heen te gooien.
Het kan me ook eigenlijk niets schelen dat sommige buitenlanders die hier
wonen en leven geen woord nederlands kennen (turken, marokanen, engelsen,
ieren, amerikanen), ik vind het wel grappig.
Die desintegratie is juist de rijkdom waar je zo'n waarde aan hechtte
volgens mij.
Maar ik begrijp dat je stiekem toch een grens stelt aan de desintegratie/cq.
individualisatie van de burger namelijk de gemeenschappelijke
samenhorigheid???

Beetje ruzie is daarom altijd aardig, geeft nl. verschil van mening weer, en
dat kan er niet genoeg zijn, binnen de grenzen zoals Stuart Mill die heeft
geformuleerd...