Logo D66: wel of niet ?

Fri Jul 21 23:28:52 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 19:33 21-07-2000, Hendrik  de Kleyne wrote:

>Naast jezelf? Want tegen Hein legde je het ook al af, malle muis.

Zelfs toen Hein had geunsubscribed ging hij nog door met het
verspreiden van *zijn* versie van de geschiedenis. Hoewel
die aantoonbaar niet klopt, meneer De Kleyne.

>Hij had het over de wetten VAN het internet,. niet over de wetten OP
>internet. Kijk maar in het archief. Dat is heel anders.

Laat ik uw geheugen even opfrissen. Kijkt u even mee?
De vraag was: mag iemand het logo van D66 zomaar op zijn
eigen pagina zetten. Ja, zei Remko de Knikker, want op
Internet mag alles, zolang je niet wordt betrapt.

Nu is Internet, of u het gelooft of niet, een onderdeel van
wat we doorgaans afkorten als RL; de gewone wereld.
De Knikker's stelling komt dus neer op: als je in de gewone
wereld iets doet wat niet hoort, maar je wordt niet betrapt,
dan mag het. Een volstrekt immoreel standpunt.
Hij preciseerde het nog wat door te stellen: ik geloof dat
het zo zit, dat je alles mag als je er geen geld aan verdient.

Ik weerlegde die stelling met mijn steegje-voorbeeld. Een
steegje is ook onderdeel van de gewone wereld. Als ik daar
iets immoreels onderneem - De Knikker in elkaar timmeren -
en ik verdien er geen geld aan, wil dit toch niet zeggen
dat het mag.

Op dat moment stapte u het beeldscherm binnen, de beide
blaffers schietklaar:

>Klopt dus niet, want dat steegje is niet OP internet, ook niet VAN
>internet. En als het wel een steegje van internet was, een virtueel
>steegje dus, bijvoorbeeld in een ` game' , dan mag iedereen iedere
>voorbijganger WEL in elkaar mepperen. Wel eens carmageddon gespeeld?
>Begrijp je nu een beetje waarover het gaat?

Jazeker meneer De Kleyne, ik begrijp waar het om gaat. Ik
heb deze discussie namelijk al vele malen gevoerd. Als ik
me niet vergis met een zekere Van Meeteren. Carmageddon is
een spel. Het spel bevindt zich niet op Internet. Het spel
is ook niet *van* Internet; het is eigendom van een be-
drijf of een persoon in de gewone wereld. Zoals het logo
van D66 - ook als het zich op Internet bevindt - eigendom
is van een organisatie in de gewone wereld.

Ik mag in een spel Remko de Knikker best in elkaar timmeren.
Ik mag in een door D66 uitgegeven spel ook het logo van
D66 zonder toestemming op mijn homepage zetten.
In een spel timmer ik Remko de Knikker niet echt in elkaar.
In een spel kaap ik niet echt het logo van D66.

Als ik op Internet het logo van D66 op mijn eigen homepage
zet, heb ik het wel degelijk gekaapt. (Ik kan zo gauw geen
beeldmerk voorbeeld vinden, maar misschien neemt u genoe-
gen met het volgende: de provider World Online heeft deze
week de WAP-handleiding van www.wapped.nl gekaapt en inte-
graal op de eigen site gezet. Dat was een inbreuk op auteurs-
recht en de handleiding moest daarom aangepast of eraf.)

Waar u - en Mark Koek - op doelt, is een *handhavingspro-
bleem*. Een handhavingsprobleem doet echter niets af aan
het feit dat je niet zomaar het logo van D66 op je homepage
mag zetten. Duidelijk?

>Nee, JIJ hebt ongelijk. Geef nou maar toe, of kan je dat niet? Op
>Internet heersen andere wetten dan in de gewone wereld. Kijk maar naar

Goh? Kunt u dat aantonen, meneer De Kleyne?

Om even bij uw Carmageddon-voorbeeld te blijven: ja, ik mag
in Carmageddon iedere voorbijganger aanrijden. In de gewone
wereld mag dit niet. Ik mag echter ook in Carmageddon niet
zomaar het D66-logo voeren.
Is het u in dit verband bekend dat er hele onderhandelingen
met autofabrikanten zijn gevoerd omdat zij niet wilden dat
hun modellen - waar zij rechten op hebben - in bepaalde games
werden gebruikt?

En, om het voorbeeld nog wat uit te diepen, als Carmageddon
door iemand op Internet is gezet, mag ik het niet downloaden.
Ik pleeg dan diefstal. Ik eigen me iets toe dat niet van mij
is, zonder ervoor te betalen.

>napster. Die platenmaatschappijen maken niets tegen de uitwisseling van
>mp3's.

Dat is een *handhavingsprobleem*.
Het betekent niet dat men MP3's van materiaal dat onder de
BUMA/STEMRA-regeling valt zomaar mag uitwisselen.

>Nee, jouw vergelijking slaat als een tang op een blauwe krokodil.

Ik ben bang dat u het nu over uw Carmageddon-voorbeeld heeft.

>Remko heeft het over de wetten van het internet, de wetten van
>vrijheid, de wetten van de oncontroleerbaarheid. Heb je um door?

Jazeker. En heeft u ook door dat die wetten niet bestaan?
U doelt op een op Internet gegroeide praktijk waarover Van
Jole in de Volkskrant van 21 juli schrijft, onder de kop
Moreel verval:

        Het draait louter om de gratis reproductie van wat
        is weggenomen uit de offline wereld, met geen ander
        doel dan bevrediging van de eigen hebzucht. Het is,
        met andere woorden, niets meer of minder dan diefstal.

Nu u weer even; de blaffers nog steeds uit de holsters zie ik:

>Man, doe het eerst zelf. Eerst Hein, nu Remko, schei eens uit met je
>zelfingenomen (en tegelijk kortzichtige) ge-etter. Ik zeg met Doggle:
>take a fucking flight to the moon, punk.

Aha, u vindt mij zelfingenomen. Dat mag u vinden. Ik mag dat
trouwens ook zijn. Het is misschien geen aardige eigenschap -
ik ga er nu gemakshalve even van uit dat u gelijk heeft en dat
ik ook werkelijk zelfingenomen *ben*, wat u helemaal niet on-
derbouwt overigens - maar het is niet verboden en het doet ook
niets af aan mijn argumenten.

En als u zo'n hekel heeft aan zelfingenomenheid, meneer De
Kleyne, waarom heeft u dan de absolute kampioen op dit ter-
rein - A.H.W. Westerouen van Meeteren - nooit eens aangeval-
len op zijn zelfingenomenheid? Omdat u het eens was met zijn
argumenten? Maar dat is dan toch eigenlijk erg schijnheilig.

The Good, the Bad and the Ugly heb ik niet gezien.

The Good, lijkt me in dit geval - het kapen van het D66-logo
- de politieke partij D66. The Bad is dan de kaper, iemand
die alle mogelijke moeite doet om bezoekers naar zijn met
banners overladen pagina's te krijgen omdat hem dat een paar
cent oplevert. En the Ugly, tja meneer De Kleyne, het kan
bijna niet anders of die bent u, met uw kant noch wal rakende
geschreeuw.

Ik wens u een fijn weekend.

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl