Britse regering breekt in email

Raimond de Tempe raimond.detempe at SCARLET.NL
Wed Jul 19 21:03:55 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

als ik je zo zie spreken over <de politiek> dan kan ik dat wel begrijpen,
minder meevoelen. Ik moet dan onmiddellijk denken aan de serie <Yes
Minister> die nu weer wordt uitgezonden door CANVAS, de tweede tv-zender van
de VRT, elke avond om 21:00 uur. Jawel, een beetje gechargeerd - maar voor
mijn gevoel een heel sociaaltypisch beeld van het functioneren van <de
politicus> [minister van Ambtenarenzaken, gesecondeerd en tegengespeeld door
zijn hoogste ambtenaar, Sir Humphrey Applebey. Met Barnard als zijn
privesecretaris - beide heren voorzien van een voorname academische vorming
aan een eersteklas universiteit in de humaniora. Stand, stand, en nog eens
stand, en zoals het een <heer> betaamt, en ook de herensocieteit. <De
minister hoeft niet alles te weten! Daar komen maar problemen van!> Kortom
mensen, die <alle toegelaten middelen> [en dat zijn er natuurlijk veel
minder en subtielere dan in een derde-wereldland!] benutten voor die
allermenselijkste drang die er bestaat: de zeldhandhaving. Zonder dat
overleeft geen levend wezen, schreef Spinoza al.
Als je daar nou eens aan denkt bij het bezien van die dierentuin die
politiek heet, die dierentuin die collega's heten [Het Bureau - Voskuil] dan
spaart dat heel wat teleurstelling uit! De mens die zich zelf een halve god
waant, maar niet minder diersoort is dan de mier en dan ook nog gelooft aan
rechtvaardigheid van boven af [god, regering, bedrijfsleiding]. Nee hoor -
we moeten het zelf maken, altijd weer, zonder wonderen te verwachten. En ons
ook wat matigheid op te leggen!

Groet, /raimond de tempe