Moderatie (was: M&M-soap continued (Was: Want je krijgt dan dit...))

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Wed Jul 19 15:59:44 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 15:01 19-07-2000 Wednesday, Herman Beun wrote:

>Waar ik last van heb is dat dat kinderachtige geschreeuw van jullie de
>sfeer op deze lijst verpest.

Dat zijn redelijke subjectieve waarnemingen. Daar kan je geen beleid op
voeren. Ik kan ook zeggen: waar ik last van heb is het laffe, kleurloze,
tegenstellingen-verdoezelende sfeertje op dit lauwe lijstje. Ook
subjectief, maar in die categorie even valide.

>Het schrikt mensen af, zowel om te
>subscriben als om iets te mailen dat geen betrekking heeft op de
>M&M-oorlog (de groepsdynamica in zo'n discussie is geen atomistisch
>geheel, het is groter dan de som van de delen.

Os dat onderzocht? Waarom stelt u dat zo zelfverzekerd? Bij mij zijn weinig
klachten binnengekomen. En toen ik ooit een klacht poneerde op deze lijst
omtrent de stijl van discusieren van mijn geliefde opponent heb ik geen, ik
herhaal geen, reactie gekregen. Ik men te mogen concluderen dat het
allemaal reuze meevalt, en dat een paar burgertrutjes er last van hebben.
Het zij zo. Mijn oma werd vroeger ook altijd boos als we iets te hard de
Stones draaiden.

>Wat de een doet, beïnvloedt het gedrag van de ander).

ja, dat heet interactie. leuk, hè.

>  Als ik me een paar weken geleden, tijdens het (voorlopig) hoogtepunt van
> de M&M-oorlog, net als nieuw lid op deze lijst had aangemeld was ik
> onmiddellijk afgehaakt.

Oh ja? Ik juist niet. ik had gedacht: hè, eindelijk een plekske op het net
waar mensen elkaar eens lekker masseren. heerlijk, hier moet ik blijven,
hier kan ik mijn lol op. Er zijn nogal wat lijsters verslaafd aan de soap,
laat hen niet in de steek, Beun.

>Opvallend was ook dat toen jullie je (tot voor een paar dagen) even
>rustig hielden de inhoudelijke discussie weer opbloeide.

Zit daar dan een causale relatie tussen? Ik zie overigens alleen maar
meeltjes langsfietsen die gaan over cgi-scripts, stemmachines en duistere
privé-paginaatjes. Inhoudelijk?

>Voor de nabije toekomst zie ik het echter weer somber in.

Kom op, Beun. je krijgt een borrel van me.

>Het pleit niet voor je dat je dat nog steeds afdoet met een verwijzing
>naar filters en deleteknoppen, m.a.w. de verantwoordelijkheid legt bij
>anderen dan het duo M&M.

Tja, zo gaat dat met die nieuwe media. ze zijn consumer-driven. Het is
pull-gestuurd, je haalt naar je toe wat je zelf kiest. Je kan met filters
allerlei rotzooi weghalen. Zo zijn er filters die het woord "kut" weghalen,
opdat tere kinderzielen niet worden beschadigd. Zo kunt u zich ook
beschermen tegen de beschadigende werking van een M&M-soap-oorlog. Weet u,
in een democratie moet je gewoon ook wel eens shit-uitingen toelaten. Het
kan niet altijd correct gebrabbel wezen....

>  Ik denk dat het tijd wordt dat jullie zelf eens wat verantwoordelijkheid
> nemen.

Kom kom, niet zo aanmatigend. Ik neem bijzonder veel verantwoordelijkheid.
deze lijst heeft het toegelaten dat EvdM zijn rotzooi kon spuien, heeft het
toegelaten dat geciteerd werd, én scheef geciteerd werd, uit ándere
lijsten, de Heer Koek heeft zelfs animerend gewerkt op dit geheel, nee, het
wordt tijd dat ú, als lijst, eens uw verantwoordelijkheid neemt. En dat is
iets anders dan jengelen.

>vrijheid komt met verantwoordelijkheid, vinden we immers bij D66.

Oh ja? Vinden `we' dat bij D66? Welnu, ook IK ben D66. Lastig he. En IK
vind dat hier alles gezegd kan worden, dat het hietr een vrijplaats moet
zijn, dat ieder zijn eigen grenzen bewaakt, en dat uw gezeur het resultaat
is van een benepen geest. Maar dat is slechts een meninkje.

>Toen ik me op deze lijst inschreef deed ik dat vanwege de _politieke_
>discussie waar deze
>lijst voor bedoeld is

waarom heet de lijst dan in godesnaam "café"? Noem hem dan: serieus
politiek discussieplatform, oid, maar suggereer niet enerzijds dat er een
zekere losheid heerst, en straf die anderzijds af. Typisch D66, als ik me
mag permitteren zulks te uiten.

>(en dat mag er best fel aan toe gaan, graag
>zelfs), niet voor het volgen van een persoonlijke vete tussen twee
>egotrippers.

Over egotripperij op deze lijst kan ik een mooi boekje opendoen. Kijkt u
maar in het archief. Hoeveel niet M&M egotripperij kunt u daar ontwaren? Ik
veel, in ieder geval. Maar okee, het is duidelijk, er is verschil tussen
"us" en "them".

>  Het is _jullie_ vete, hij is off-topic op deze lijst, en het is dus
> _jullie_ verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat deze lijst daarvan
> gevrijwaard blijft.

Richt u zich wat dat betreft niet tot mij. Ú heeft verzuimd mijn
allerliefste opponent te wijzen op de schending van de
internet-fatsoensregels, toen hij een aanvang maakte met het citeren van
teksten uit een andere lijst, met het noemen van namen en toenamen uit een
andere lijst etc. Hij was het die trachtte een ruzietje met mij te
beslechten door deze lijst erbij te betrekken, en u maakt me echt een
beetje boos door te suggereren dat ík hiervoor medeverantwoordelijkheid
draag. Ik heb u mijn dilemma's omntrent wel/niet antwoorden op de
postsierlijke aanvallen uitvoerig geschilderd. U deed niets, en mekkert
achteraf. Typisch D66, als ik zo vrij mag zijn dit te zeggen.

>Als jullie niet in staat zijn zoveel beschaving op eigen kracht op te
>brengen, denk ik dat het inderdaad tijd wordt voor een moderator.

gaat uw gang. Ik ben ertegen, maar gaat uw gang. Met een moderator zou deze
M&M-historij nooit zijn gestart. Hij was bij de eerste M-bijdrage meteen in
den kiem gesmoord.

>Dat wil zeggen: een gekozen persoon die gemachtigd is om, op verzoek,
>lastposten na een bepaald aantal waarschuwingen voor enige tijd van de
>lijst te verwijderen

Definieert u eens `lastpost' in meetbare termen?  Welke criteria hanteert
u? Zijn die getoetst? Worden ze breed gedragen binnen de partij? Kunnen we
daar eerst eens over debatteren, svp?

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl