Britse regering breekt in email

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at ASTRO.UVA.NL
Wed Jul 19 11:24:14 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Hein van Meeteren <heinwvm at PALM.A2000.NL> schreef,
>Uit de New York Times:

 Enz, enz.

 Ik begrijp dit soort zaken niet. Stel, dat ik iemand iets vreselijks
 wil doen toekomen via Internet, dan heb ik daar in 't geheel geen
 e-mail of 'communicatie' voor nodig. Men zette de zaak domweg op een
 anonieme ftp-site en degeen voor wie het bestemd is, haalt het daar
 op. Eventueel make men er een fraai binair file van waarvan een
 toevallige passant geen chocola kan maken. Die anonieme ftp-site kan
 zich overal bevinden en de account (directory) hoeft niets uitstaande
 te hebben met afzender en geadresseerde. Een password is uiteraard
 niet nodig. In menige anonieme ftp-server kan men trouwens zelf een
 account (directory) maken. Daar kan iedereen iets neerzetten en
 weghalen, geen haan die er naar kraait...

 Iedereen met een Linux-computer (een gewone PC) kan bij de installatie
 van Linux anonieme ftp activeren, daar komt geen internet-provider
 aan te pas en geen enkele overheid kan daar ook maar iets aan doen.

 Voor wie kwaad wil, zijn er dus legale middelen. Al dat spionage-
 gedoe van e-mail verkeer heeft geen enkele zin.

>"The powers in the bill are necessary and proportionate to the threat
>posed by 21st century criminals, no more, no less," Charles Clarke, the
>Home Office official in charge of the bill, said last week.

 Voor wie dat niet weet: dit soort zaken staan op:
   http://www.parliament.the-stationery-office.co.uk/cgi-bin/tso_fx?DB=tso

 Marc Fluks