REFERENDUM66 VAN START

Marc-Jan Ahne mjahne at HOME.NL
Wed Jul 19 10:06:30 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijsters,

Arjan maakt in reactie op Ramon duidelijk dat het volgens hem niet geoorloofd
is om het logo van D66 te voeren zonder toestemming. Ik ben het met hem eens
al zal er weinig van gezegd worden wanneer bijvoorbeeld kandidaten het logo
gebruiken op een site waar ze zich presenteren.

Hoewel ik het initiatief van Peter wel begrijp komt de pagina op mij toch een
beetje vreemd over. Er wordt op dit moment een stemming georganiseerd over de
(on)wenslijkheid van reclame op politieke sites, de site waarop de vraag
gesteld wordt barst van de reclame. Ik vind het net zoiets als een referendum
over een rookverbod waarbij de voorzitter van het stembureau een forse sigaar
rookt bij het registreren van de kiezers.

Daarbij komt dat op geen enkele wijze aangegeven staat dat het hier gaat om
een particulier initiatief, in de inleiding staat 'de nieuwsvoorziening voor
Democraten66 en hen die de uitgangspunten van D66 onderschrijven'. Hiermee wek
je de indruk dat het gaat om een D66 initiatief en dat wordt nergens
weersproken.

Op zich kan ik me het initiatief goed voorstellen, er wordt al erg lang
gesproken over een digitale afdeling (of hoe je het wilt noemen) en er gebeurd
maar erg weinig. Inmiddels is er meer mogelijk door het invoeren van de
platforms, dit kent nog wat haken en ogen maar ik heb het idee dat je het
eerst in de praktijk zult moeten brengen. Mochten er dan nog problemen zijn
dan kunnen die altijd op een congres (wijziging HR) worden ingebracht.

Je kunt dan denken aan een site waarop je je digitale platform vorm geeft, dit
gekopppeld aan een loginnaam met password voor eventuele stemmingen.
Discussies en vergaderingen (welke digitale vorm je hiervoor ook kiest) kunnen
dan openbaar zijn terwijl slechts leden kunnen stemmen. Voordeel hiervan is
ook dat je informatie overzichtelijk kunt presenteren iets wat met discussies
op een mailinglist nog wel eens lastig kan zijn (zie het gegraaf in
prive-archieven de afgelopen tijd).

Maar er moeten dan wel mensen zijn die hier tijd in willen steken en ik heb
het idee dat het velen daaraan ontbreekt.

Vriendelijke groet,

Marc-Jan Ahne