medeverantwoordelijkheid D66

Remko de Knikker remkodeknikker at HOTMAIL.COM
Tue Jul 18 17:49:22 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: "Vz PC D66" <mspcd66 at wxs.nl>
Natuurlijk heeft Joegoslavie de uiterlijke
> [...]
>is
>maar in beperkte mate sprake, beide worden systematisch verboden of
>verstoord. In twee bezoeken aan Servie (1996 en 1997) is mij gebleken dat
>in
>het openbaar spreken over de politieke situatie voor Serviers buitengewoon
>delicaat is. De sfeer lijkt op Polen in 1987 of de DDR in 1988. Het is niet
>gevaarlijk om je uit te spreken maar wel buitengewoon gevoelig (je komt
>niet
>in een concentratiekamp maar je raakt wel je baan kwijt).

remko: je doelt op het bombarderen van een radiozender. Als die gebruikt
werd voor militaire communicatie, waar ik het bewijs nog niet van gezien
heb, hoewel ik me kan voorstellen uit welke hoek deze beweringen komen, dan
hebben we het over een 'goed' bombardement. Zo niet, is je hele uitleg die
volgt (over allerlei vormen van politieke onvrijheden) voor mij niet een
reden om dan maar te besluiten tot het bombarderen van een
radiostation/burgerdoel, of om te beginnen de oorlog te verklaren aan een
land. Ik heb nog een rijtje landen voor je op de plank liggen overigens.
Er zou dan geen eind aan het militair ingrijpen komen, en ik begrijp je
reden atie dan ook niet helemaal, klinkt allemaal mooi, maar meer als
circumstantial zeg maar, als dat de basis van je rechtvaardiging is???
De vrije pers: algemene opmerking: in Nederland mag je binnen bepaalde
grenzen schrijven wat je wilt, daar staat tegenover dat hier de censuur een
stap eerder plaats vindt, namelijk bij de toegankelijkheid van informatie.
Ik wil hier niet over openheid van bestuur beginnen, maar ik heb daar niet
zo'n hoge pet van op, jij wel blijkbaar, gefeliciteerd, je bent een gelukkig
mens.

>Ook zijn de oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid van de
>Joegoslaven niet beperkt tot Racak, waar Remko op doelt, net zomin als
>Bosnie zich beperkt tot Srebrenica of Omarska.

Remko: we hadden het geloof ik over Kosovo...als we ingrepen vanwege Bosnie,
ok, mee eens, hadden we meteen moeten doen, was genoeg en duidelijker reden
voor, het optreden had in dat geval tegen alle betrokken partijen gericht
moeten zijn: kijk weer recent naar de Tudjman-tapes, en wat we inmiddels
weten over de leider van de voormalig leider van de Bosnische serviers, en
over de diverse nationaliteiten van de aangeklaagden in Den Haag. In Kosovo
was echter sprake van een eenzijdig ingrijpen door de NATO.

Je kunt niet spreken van
>enkel anti-guerilla operaties tegen het UCK maar ook van het uitrooien van
>de basis van het UCK: de thuisbasis in dorpen en steden. Er is ook sprake
>geweest van systematisch executeren van burgerlijke leiders die aan de LDK
>(en niet het UCK) waren gelieerd.

Remko: mijn stelling is dat de UCK idem dito haar doelwitten niet enkel uit
ge-uniformeerde mensen koos. Maar goed, als je beter op de hoogte bent, en
jouw bronnen het UCK als brave gedisciplineerde militairen bestempelen,
prima.

Kortom: Srebrenica was niet de Nijmeegse
>vierdaagse, Kosovo is geen Noord-Ierland net zoals Auschwitz geen AJC kamp
>was. Remko neigt naar negationisme of van pro-servische partijdigheid. Dat
>mag maar kom daar dan wel voor uit.

Remko: waar neigen in dit geval voor staat, is een en ander vanuit diverse
oogpunten proberen te bekijken. Ik weet niet door wie je rondreisje is
georganiseerd, maar ik heb een sterk vermoeden. Voor de rest zijn deze
opmerkingen een beetje flauw, maar omen nomen, zullen we maar zeggen.