Burgemeestersverkiezing in Amsterdam.

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue Jul 18 13:49:29 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wordt waarschijnlijk door de meerderheid van de Raad en door een aantal
wethouders tegengehouden. Het is een klaar teken: gevestigde politici
zien met dit soort initiatieven in de richting van een directere
democratie de eigen belangen geschaad. De eigen positie komt kennelijk
in gevaar. Ik ben D66-er geworden o.a. omdat ik dit soort vormen van
directe bevolkingsinvloed op de (lokale, landelijke, Europese...)
politiek wil (helpen) stimuleren. Als het burgemeestersreferendum er
komt dan stel ik me dan ook kandidaat. Alleen al om het referendum te
steunen.

Henk Westbroek mag dan een populist zijn, hij zegt het weer aardiG;

(begin citaat)
De enorme populariteit van Henk Westbroek, stuwende kracht achter
Leefbaar Nederland en Leefbaar Utrecht, wordt door sommige politici
gezien als bewijs dat het volk niet over burgemeesters moet
meebeslissen. Westbroek zelf begrijpt  wel waarom wethouders niet voor
een gekozen burgemeester  zijn: ''Het burgemeesterschap is toch een
dumpplaats voor mensen die een goed betaalde, representatieve baan
zoeken die niet al te moeilijk is. Je snijdt als wethouder toch een
beetje in eigen vlees als je dan een burgemeestersreferendum invoert.''
                          © Het Parool, 18 juli 2000