D66 medeverantwoordelijk oorlogsmisdaad?

Remko de Knikker remkodeknikker at HOTMAIL.COM
Tue Jul 18 11:24:44 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: "Herman Beun" <hermanb at bigfoot.com>
>Date: Tue, 18 Jul 2000 10:35:16 +0200

toch een kleine nuance: Zij zijn dus niet alleen het slachtoffer van de NAVO
>geworden, maar ook (doelbewust) van hun eigen regering.
>
>Op dezelfde manier zijn de Kosovaarse en Bosnische doden en
>vluchtelingen in voormalig
Remko: wat betreft Kosovo praten we nog steeds over Jugoslavie, hetgeen nog
bron van toekomstig conflict zal zijn, als het westen daar niet gewoon
duidelijk is in het onvermijdelijke erkennen: nl: onafhankelijk Kosovo.

Joegoslavië niet alleen maar het
>slachtoffer van de Serviërs, maar ook van het UÇK resp. de Bosnische
>en Kroatische regeringen, én van het Westen. Met andere woorden,
>iederéén die er in een bepaald stadium van het conflict aan heeft
>bijgedragen dat de verhoudingen verder op scherp werden gezet draagt
>mede-verantwoordelijkheid voor de escalatie ervan en voor de
>slachtoffers die er gevallen zijn, aan welke kant men ook stond.
Remko: aangezien we het over oorlog hebben: mee eens.

> [...]
>om die te voorkomen. Veel dictaturen doen daarom hun uiterste best om
>de wereld en hun eigen bevolking ervan te overtuigen dat ze toch heus
>niet zomaar willekeurig macht uitoefenen, maar gelegitimeerd zijn in
>wat ze doen. Daarom organiseren ze fake-verkiezingen en plebiscieten
>waarin door van de bevolking 99% steun voor de regering wordt
>uitgesproken, en daarom is er een wet en rechtbanken en processen. Een
>slimme dictator schaft het parlement en de grondwet niet af (dat zou
>teveel in het oog lopen), maar zorgt dat hij ze -- zoveel mogelijk

Remko: in dit kader wees ik al op Brodsky's toneelstuk DEMOCRATIA
Overigens blijkt ook uit onafhankelijk opiniepeilingen in Servie dat het
merendeel van de bevolking gewoon achter Milosevich staat: ongeveer 60%,
weliswaar vanwege een gebrek aan alternatief zoals zij zeggen, maar toch.
Dit ook ter nuance op het suggestieve getal 99%.
Daarnaast kan ik wijzen op de 'democratische' legitimatie van de
intellectuele aristocratie (je hebt daar 1 woord voor maar ik kan er even
niet op komen) in Nederland: waarbij naar ik mij herinner minder dan 60%
maar toch het merendeel achter het huidige bewind staat. Wat dat betreft zie
ik dus geen verschil.
Ook mijn(schaarse) contacten met Jugoslaven wijzen erop dat weliswaar de
verstandigere (in mijn simpele opvattingen) mensen tegen Milosevicg zijn,
maar het merendeel erg nationalistisch en voor hem is. Mijn indruk is dan
ook dat er kutvent aan de macht is, maar wel even democratisch gelegitimeerd
als welke andere democratische regering in het westen.