D66 medeverantwoordelijk oorlogsmisdaad?

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon Jul 17 17:09:48 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Mark Koek" <mark at koek.net>
To: "Hein van Meeteren" <heinwvm at palm.a2000.nl>
Cc: <d66 at nic.surfnet.nl>

>Deze zender is geen burgerdoel, maar een propagandamachine, wat mij
>betreft onderdeel van het militair apparaat. Burgers die daar 's nachts
>tijdens een oorlog na een luchtalarm menen aanwezig te moeten zijn zijn
>"lateral damage", inderdaad.

Welk een kromme logica. Die soldaten van uw Diktator aten des avonds brood
bij de maaltijd: alle bakkerijen plat! Ze veegden hun kont af met
pleepapier: alle papierfabrieken vernietigd! Milosovic dronk des avonds een
borrel met zijn eega (Slivovitch): alle stokerijen met grond gelijk gemaakt!
En hij trok 's morgens weer kleren aan: alle kledingfabrieken (waar ze
godbeterhet ook nog militaire uniformen maken...) in vlammen!

Man oh man, wat een onzin lees ik hier. Ik zou inderdaad het advies van
iemand anders aannemen en u een weinig verdiepen in het oorlogsrechtelijke
onderscheid tussen burger -en militaire doelen.

> Daarmee win je geen stemmen.

>Het voorstel is dus om stemmen te gaan winnen door nu te gaan verklaren
>dat de Kosovo-oorlog een grote vergissing was en dat we
>medeverantwoordelijk zijn voor een oorlogsmisdaad.
>Een briljante strategie.

Ik heb geen enkel voorstel gedaan. wel stel ik, bij deze, dat D66 een hoop
geloofwaardigheid én steun bij een breed kiezerspubliek kan terugwinnen als
het gaat staan voor principes. Echt staan voor principes. Het gratuite
geleuter over nu eens het koningshuis, dan weer DNA (terwijl D66 mét de VVD
altijd vóór genetisch gemodificerd voedsel was, heb ik uit de krant..),  al
die oprispingen van aandachtzoekende kamerleden, nee, daar win je geen
stemmen mee.

>Ten opzichte van alle ellende die dhr Milosevic in het voormalig
>Joegoslavie heeft veroorzaakt is "detail" nog een te groot woord. Hoe
>tragisch het ook allemaal moge zijn voor de nabestaanden.

Deze redenering verstout ik me als `drog' te bestempelen. Elke
oorlogsmisdaad is met deze redenering te rechtvaardigen: `zij deden het
ook'. De Amerikanen verweten de Noord-Vietnamezen "ellende", de Hutu's
verweten de Tutsi's `ellende', de Russen verweten de Tsjetesjenen
"ellende",  etc etc. Laat ik het simpel zeggen: een oologsmisdaad is een
oorlogsmisdaad, of zij nu in NATO verband wordt gepleegd of in
Bosnisch-Servisch verband. Mladic en zijn troepen pleegden  oorlogsmisdaden,
en de NATO pleegde oorlogsmisdaden. En oorlogsmisdaden moeten bestraft
worden. Simpel.

>Er is geen sprake van een oorlogsmisdaad, maar los daarvan: "willens en
>wetens"? Is D66 tevoren geconsulteerd over de vraag of een aanval op de
>televisiezender een goed idee was?

Er is ook zoiets als mededaderschap. Door in te stemmen, als
regeringspartij, met deze oorlog, en niet terug te komen op dat besluit toen
duidelijk werd dat het aantal slachtoffers dóór die oorlog vele malen groter
werd dan zonder ingrijpen, toen duidelijk werd dat de NATO zich begon te
vergalopperen en oolrogsmisdaden ging plegen,   heeft óók D66 een eigen
verantwoordelijkheid op zich geladen. En kleine keffertjes als ik zijn dan
nodig om zulks onder de neuzen te douwen van hen die doen alsof die neuzen
bloeden.

>Hoe hard stond je eigenlijk te juichen toen er *niet* werd ingegrepen in
>Rwanda? Dat was nog eens een goede actie. Respect voor nationale
>soevereiniteit! Geen enkele dode door Nederlands toedoen! D66 niet
>medeverantwoordelijk!

Absurde vergelijking. Het vergelijken van Servië met het Hutu-regime is
idioot. Ik raad u aan u nog eens goed te verdiepen in het karakter van de
UCK, de relatie Serviers-Albanezen in Kosovo vóór de oorlog, en de
geschiedenis van Servië, Kosovo en Albanië na 1920.

>Wees blij dat er eindelijk iets tegen die massa-moordenaar werd
>ondernomen, in plaats van degenen die hun nek durfden uit te steken door
>hem aan te pakken van oorlogsmisdaden te beschuldigen.

Kunt u me aangeven welke massamoord Milosovic op zijn naam heeft staan?