D66 medeverantwoordelijk oorlogsmisdaad?

Mark Koek mark at KOEK.NET
Mon Jul 17 16:55:49 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"e.r. stolp" schreef o.m.:

> Of een TV zender belangrijk is voor de tegenpartij is vanuit het
> oorlogsrecht volstrekt onbelangrijk. De aanval op de TV studio's was
> geen oorlogsmisdaad omdat het de persvrijheid zou beperken maar omdat
> het een bewust geplande aanval was op een burger doel waar ook alleen
> maar burgers werkten.

Maar ik ben helemaal niet geinteresseerd in het "oorlogsrecht"! Een stuk
papier dat zegt dat je mensen die gedwongen zijn om een groen pakje aan
te trekken wel mag doodschieten en de rest niet. Lekker belangrijk.

[...]
> Waarschijnlijk omdat men hier uit gaat van een paar simpele regels:
> regel 1  Navo militairen kunnen geen oorlogsmisdaden plegen
> regel 2  Iedere aktie van niet-Navo militairen waarbij slachtoffers aan
> de Navo kant vallen is een oorlogsmisdaad

Onzin. Het neermaaien van 7000 weerloze mensen in Srebrenica is een
(oorlogs-)misdaad. Het beschadigen van de instrumenten van de man die
hier uiteindelijk verantwoordelijk voor is is dat niet. Ook al vallen
daarbij 8 doden onder het personeel dat deze instrumenten bedient. Of
dat nou volgens het "oorlogsrecht" mag of niet.

> P.S. Milosovitch is herhaaldelijk verkozen in verkiezingen die niet
> oneerlijker zijn dan in sommige andere landen die wij als bondgenoten
> waarderen. Het lijkt mij dus onzin om hem als dictator te betitelen.
> Ook nu laat hij door het parlement de grondwet wijzigen om langer aan
> te kunnen blijven. Een echte dictator had zowel het parlement als de
> grondwet al lang afgeschaft.

Volgens mij focus je iets teveel op de formaliteiten. Wat maakt het nou
uit hoe hij het doet, of dat er anderen zijn die dezelfde methoden
hanteren ("Democracy Makebelieve")?

Fujimori, bijvoorbeeld, is inderdaad een dictator in dezelfde stijl. Ze
bestaan. Maar die wordt niet zo hard aangepakt, onder meer natuurlijk
omdat hij (nog) niet zoveel op zijn kerfstok heeft.

Groeten,

Mark Koek