D66 medeverantwoordelijk oorlogsmisdaad?

Mark Koek mark at KOEK.NET
Mon Jul 17 16:41:19 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren schreef o.m.:

> En die acht burgers die uiteen zijn gereten: ook handlangers van de
> diktator? Volledig terecht vernietigd? De NATO had ons verzekerd dat slechts
> *militaire* doelen zouden worden bestookt, met minimaal raken van
> burgerslachtoffers (lateral damage).
> Van die belofte is niets waar gemaakt. Er is doelbeswust op een burgerdoel gericht.

Deze zender is geen burgerdoel, maar een propagandamachine, wat mij
betreft onderdeel van het militair apparaat. Burgers die daar 's nachts
tijdens een oorlog na een luchtalarm menen aanwezig te moeten zijn zijn
"lateral damage", inderdaad.

> Daarmee win je geen stemmen.

Het voorstel is dus om stemmen te gaan winnen door nu te gaan verklaren
dat de Kosovo-oorlog een grote vergissing was en dat we
medeverantwoordelijk zijn voor een oorlogsmisdaad.

Een briljante strategie.

> Demagogie? Details? Acht mensenlevens vernietigd, een detail? De kranten
> staan in NL al bol van de moord op één mens, een meisje van vijftien te
> Kampen. En dan zou de moord op acht burgers in Beograd een detail zijn?
> Wanneer er sprake is van demagogie, dan is het eerder wb de schreeuwerige en
> ophitsende persconferenties van ene mijnheer Shea te Brussel.

Ten opzichte van alle ellende die dhr Milosevic in het voormalig
Joegoslavie heeft veroorzaakt is "detail" nog een te groot woord. Hoe
tragisch het ook allemaal moge zijn voor de nabestaanden.

> D66 heeft willens en wetens meegedaan aan een oorlogsmisdaad, en dient
> daarop aangesproken te kunnen worden. Dat heeft niets me demagogie te maken.
> Meer met geloofwaardigheid.

Er is geen sprake van een oorlogsmisdaad, maar los daarvan: "willens en
wetens"? Is D66 tevoren geconsulteerd over de vraag of een aanval op de
televisiezender een goed idee was?

Hoe hard stond je eigenlijk te juichen toen er *niet* werd ingegrepen in
Rwanda? Dat was nog eens een goede actie. Respect voor nationale
soevereiniteit! Geen enkele dode door Nederlands toedoen! D66 niet
medeverantwoordelijk!

Toegegeven, de totale hoeveelheid doden was wat hoger, maar er was
tenminste niets waar D66 ooit eventueel medeverantwoordelijk voor zou
kunnen worden gehouden door pacifistische landgenoten.

Wees blij dat er eindelijk iets tegen die massa-moordenaar werd
ondernomen, in plaats van degenen die hun nek durfden uit te steken door
hem aan te pakken van oorlogsmisdaden te beschuldigen.

Groeten,

Mark Koek