D66 medeverantwoordelijk oorlogsmisdaad?

Jos Horikx josh at BART.NL
Mon Jul 17 16:33:28 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 15:55 17-7-00 +0200, Mark Koek wrote o.a.:

[ over aanval op radio/TV station ]

>Een radio-/televisiezender is een belangrijk wapen in het arsenaal van
>een dictator. Het omschrijven van het bombarderen van zo een zender als
>een "aanval op de persvrijheid" is dan ook tamelijk vergezocht. Van
>persvrijheid was in dit geval geen sprake.

>Ik zou het eerder een "aanval ten behoeve van de persvrijheid" willen
>noemen.

Dit is newspeak in de meest fundamenteel mogelijke Orwelliaanse
betekenis van het woord.

>Overigens blijft het overdrijven en herhalen van details die al of niet
>zijn misgegaan, in een poging om het geheel als volledig fout te
>kenschetsen, een mooi staaltje demagogie.

Het zijn geen "details" er zijn veel meer burgerdoelen getroffen.
In het geval van die trein op die brug (waarvan gezegd werd dat
ie helaas niet meer te missen was, hetgeen geïllustreerd werd
door dat bandje dat ze op 3 x de normale snelheid afdraaiden)
zegden ooggetuigen dat het vliegtuig nog terugkwam om een
extra bommetje te gooien op een voertuig dat nog op de rails
stond.

Er is niets demagogisch aan, deze (nu weer radio/tv) aanval
te beschrijven als een middel om hun communicatiemogelijkheden
met de rest van de wereld te "reguleren" Ze zijn door toedoen van
de Nato ook van een internationale communicatiesatelliet gekeild
(ik meen uit mijn hoofd Eutelsat, maar ik zou dat na moeten kijken
als ik 100% zekerheid zou moeten geven)

Over "demagogie" gesproken: alle NOS journaals zeiden op een
gegeven moment triomfantelijk: "De nato mag van het Internatio-
nale Hof van Justitie doorgaan met bombarderen van Joegoslavië"
Je moet voor de lol het persbericht van datzelfde Hof er eens
bij nemen ( http://www.icj-cij.org/icjwww/idocket/iyus/iyusframe.htm )

(The Court) "It emphasizes that "whether or not States accept the
jurisdiction of the Court, they remain in any event responsible for
acts attributable to them that violate international law, including
humanitarian law" and that "any disputes relating to the legality of
such acts are required to be resolved by peaceful means, the choice
of which, pursuant to Article 33 of the Charter, is left to the parties".
In this context, "the parties should take care not to aggravate or extend
the dispute". "

Met vriendelijke groet,

JH