D66 medeverantwoordelijk oorlogsmisdaad?

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon Jul 17 16:09:55 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Mark Koek" <mark at koek.net>
To: "Hein van Meeteren" <heinwvm at palm.a2000.nl>
Cc: <d66 at nic.surfnet.nl>
Sent: Monday, July 17, 2000 3:55 PM
Subject: Re: D66 medeverantwoordelijk oorlogsmisdaad?

> Hein,
>
> Een radio-/televisiezender is een belangrijk wapen in het arsenaal van
> een dictator. Het omschrijven van het bombarderen van zo een zender als
> een "aanval op de persvrijheid" is dan ook tamelijk vergezocht. Van
> persvrijheid was in dit geval geen sprake.
>
> Ik zou het eerder een "aanval ten behoeve van de persvrijheid" willen
> noemen.

En die acht burgers die uiteen zijn gereten: ook handlangers van de
diktator? Volledig terecht vernietigd? De NATO had ons verzekerd dat slechts
*militaire* doelen zouden worden bestookt, met minimaal raken van
burgerslachtoffers (lateral damage). Van die belofte is niets waar gemaakt.
Er is doelbeswust op een burgerdoel gericht. (Zullen we de Chinese ambassade
maar even terzijde laten). Het is ook een vorm van bolstering om je eigen
keuzes, die achteraf manifest fout waren, toch te blijven verdedigen.
Daarmee win je geen stemmen.

> Overigens blijft het overdrijven en herhalen van details die al of niet
> zijn misgegaan, in een poging om het geheel als volledig fout te
> kenschetsen, een mooi staaltje demagogie.

Demagogie? Details? Acht mensenlevens vernietigd, een detail? De kranten
staan in NL al bol van de moord op één mens, een meisje van vijftien te
Kampen. En dan zou de moord op acht burgers in Beograd een detail zijn?
Wanneer er sprake is van demagogie, dan is het eerder wb de schreeuwerige en
ophitsende persconferenties van ene mijnheer Shea te Brussel.

D66 heeft willens en wetens meegedaan aan een oorlogsmisdaad, en dient
daarop aangesproken te kunnen worden. Dat heeft niets me demagogie te maken.
Meer met geloofwaardigheid.