Betuwelijn-referendum

Joris van den Wittenboer J.van.den.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Mon Jul 17 15:53:59 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk schreef:

> Ik heb wat moeite als er meer van hetzelfde onafhankelijk onderzoek
> komt.

Ik heb er ook moeite mee als er meer van hetzelfe afhankelijk onderzoek
komt.

> -Wie was dan de opdrachtgever, en welke opdracht heeft hij/zij dan
> gegeven.
De opdrachtgever was het ministerie (regering). De ambtenaren zijn al jaren
met dit plan bezig en willen het gewoon uitvoeren. Dus als opdrachtgever van
onafhankelijk onderzoek acht ik ze niet zo geschikt. De ministers willen het
ook uitvoeren, zijn door het regeerakkoord gebonden. Zou het niet mooi zijn
(ik weet niet of het echt kan) als de 2e kamer als geheel opdrachtgever zou
zijn. Dan heb je in iedere geval nog de oppositiepartijen die kunnen kijken
naar een zorgvuldig proces van onderzoek etc. Ok, helemaal onafhankelijk
zla het niet zijn maar je hebt dan in iedere geval zowel voor als
tegenstanders die opdrachtgever zijn.
Het feit dat er cijfers gebruikt worden van de NS (belanghebbende) en van het
Havenbedrijf (bij maasvlakte) over hoeveel zij denken te kunnen vervoeren/ (bij
de haven hoeveel ruimte ze nodig denken te hebben) lijkt me niet helemaal
koosjer. Zeker niet omdat de rapporten die wat negatiever waren over de
Betuwelijn niet naar de kamer zijn verstuurd. Als de kamer opdrachtgever is
van alle onderzoeken krijgt de kamer ook alle rapporten.

> -Heeft de opdrachtgever hier dan niet verzocht om een onafhankelijk
> onderzoek?
Er zijn vele mogelijkheden voor een opdrachtgever om sturing te geven aan het onderzoek.
Daar wil ik best nog een keer op ingaan.

> -Welke wet- en/of regelgeving bestaat hier omtrent, en wie kunnen daar
> op welke moment gebruik van maken?
? Snap de vraag niet helemaa;

> -Wie volgen hier het proces tot besluitvorming en waar en hoe is er dan
> in te grijpen.
De ambtenaren van een ministerie.

> -Wie zijn partij?
> Kortom: Hoe bereik je dat onafhankelijk onderzoek met dito resultaten?
Mmmmm, dat gaat niet zo makkelijk, maar ik ben er wel van overtuigd dat er
onafhankelijker onderzoek gedaan kan worden. Het is niet voor niks dat de
RK zegt dat het onderzoek niet deugt. Kennelijk doen die bureaus of hun
werk niet goed / of wel..... :-)

> Joris, wat bedoel je met 'proces van bolstering'?

het proces dat als mensen ergens lang mee bezig zijn (plannen etc) zich
gaan afsluiten voor alle negatieve geluiden ten opzichte van die plannen. Kijk
maar eens naar de eisen die aan de Betuwelijn werden gekoppeld als
noodzakelijk voor het slagen. daar is niks meer van over. Maar we gaan wel
door. En we denken nog steeds dat het rendabel is en dat het noodzakelijk
is. Je wilt het plan waar je jaren mee bezig bent ook uitvoeren..... En je doet
er dus ook alles aan om dat voor elkaar te krijgen, ook al vallen alle
premisses weg. Het si een heel menselijk trekje, wat ook voorkomt bij het
bedrijfsleven hoor. In elke organisatie. Je moet er alleen voor oppassen, want
je kunt daardoor gigantisch het schip in gaan.
Groet joris