D66 medeverantwoordelijk oorlogsmisdaad?

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon Jul 17 14:45:23 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Misschien een nare karaktereigenschap van me, maar ik blijf hardnekkig
terugkomen op de Kosovo-oorlog. Indertijd heb ik indringende oproepen
gedaan aan partijgenoten om alle invloed aan te wenden de regering te
laten terugkomen van het besluit mee te doen aan de Kosovo-oorlog. De
algemene reactie was dat ik maar beter de partij kon verlaten als ik zo
`onsolidair' was.
Nu komt NL met andere NATO lidstaten voor de rechter. Een goede zaak. In
mijn ogen staat D66, als regeringspartij, mede terecht. En ook degenen
die elk kritisch geluid toen weghoonden, wegbagatelliseerden of botweg
ontkenden (zoals die schaamtevolle zondagmiddag in Akhnaton te
Amsterdam).

(citaat):

Servische nabestaanden van slachtoffers van de NAVO-aanval op een
televisiestation in Belgrado in 1999 slepen een aantal lidstaten van de
alliantie voor de rechter. Zij willen dat het Europees Hof voor de
Rechten van de Mens zich uitspreekt over het bombardement op de zender,
waardoor zestien burgers om het leven kwamen.
Als het hof oordeelt dat betreffende NAVO-lidstaten met de actie
mensenrechten hebben geschonden, moeten zij mogelijk smartengeld
betalen, aldus de Britse omroep BBC maandag. Amnesty International
noemde de aanval eerder een oorlogsmisdaad. De Serviërs klagen zeventien
van de negentien NAVO-landen aan, waaronder Nederland. De NAVO viel het
gebouw van de Servische radio en televisie (RTS) indertijd aan met het
argument dat dit 'ministerie van Leugens' oorlogspropaganda verspreidde
en zo deel onderdeel uitmaakte van de Joegoslavische oorlogsmachinerie.
Critici spraken echter over een 'aanval op de persvrijheid'.  (einde
citaat Volkskrant)