Want je krijgt dan dit...

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon Jul 17 11:13:21 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

By the way....

At 00:47 17-07-2000 Monday, Erik van den Muijzenberg wrote:

>Misschien kunt u eens een voorzichtige poging doen uw stelling
>te onderbouwen. (Denkt u daarbij wel aan het Hawthorne-effect?)

Het Hawthorne effect is irrelevant. Ik ben in deze discussie geen
wetenschappelijk onderzoeker en kan dus alleen al daarom geen invloed
uitoefenen op de onderzochte groep of een vermeend onderzoeksresultaat. Het
Hawthorne effect is  van toepassing in onderzoekssituaties, waarbij het
onderzoek zelf of handelingen van de onderzoeker, de onderzoeksresultaten
beïnvloeden. Zulks kan de validiteit van de onderzoeksresultaten
beïnvloeden. Je kan dit effect niet klakkeloos transplanteren op
maatschappelijke veranderingsprocessen. Dat is onwetenschappelijk. Een
maatschappij is geen fabriekshal van Western Electric.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl