Relatie D66/BOL-Bertelsmann

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat Jul 15 02:51:19 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren schreef:

> Henk Elegeert wrote:

[..]

> Uiteraard. Als blijkt dat D66 op vele fronten de privacy niet zo
> belangrijk acht, tja....waar staat die D dan voor?

Veel is er niet terug te vinden in het verkiezingsprogramma over
'privacy'
138
"
Privacy van medische gegevens moet worden gegarandeerd, ook bij het
gebruik van de zorgpas.
"
vervolgens 156,164,166,168, maar allemaal met betrekking tot medische
gegevens in een dan wel andere vorm.

> Onderzoek doen. Er zijn wettelijke beschermigsregels. Registratiekamer.
> Etc. Gelukkig is privacy grondwettelijk beschermd (`persoonlijke
> levenssfeer').

Is de registratiekamer in die zin bereikbaar voor de burger.
Of als een soort meldkamer?
Of hoe moet ik haar rol zien in deze.
Wat als mijn privacy geschonden wordt maar ik niet in de gelegenheid ben
om dat vast te stellen?

> Zelf vinnik van nie. maar het is een lastig te controleren gebied. Als
> het waar is dat die banner op de D66-site stiekempjes gegegens doorzendt
> naar een commerciële `partner', tja...

De banner zelf zal voor zover ik weet geen gegevens stiekempjes
doorzenden, maar ik ben er vrijwel zeker van dat tijdens het ophalen van
de banner zelf er gegevens overdracht plaatsvindt.
Alleen weet ik niet welke, maar de banner wordt immers naar mijn browser
gestuurd en kom ik in een directe verbinding met 'bol', omdat ik de D66
site bezoek.
Mogelijk leest er een ICT-expert mee die daarover wat meer zou kunnen
zeggen.
Je kunt hier alvast een kijkje nemen wat een simpel bezoekje aan een
website over jouw onthuld.

Op eigen risico overigens:
http://Privacy.net/Analyze/
Of " See how banner ad networks track your Internet activity and obtain
your identity"
http://Privacy.net/track/

> Vraag het mijn partijgenoten. Ik stel mijn oordeel nog even uit, maar
> wat ik zo af en toe hoor...

Ja dat wordt toch lastig Hein, ze zijn zelf ook al partij geworden in
deze. (En dat voor fl. 3,-) :-(

Beste D66 partijgenoten, is "privacy in D66-kringen nog een issue"?

- Hoe wordt 'privacy' gedefinieerd?
- Hoe moet de 'persoonlijke levensfeer' worden gedefinieerd in relatie
tot ICT?
- Is 'privacy' synoniem met 'persoonlijke levensfeer'
- Kunnen jullie dat motiveren?
- Welke bedreigingen bestaan er t.a.v. 'privacy'?
- Welke vormen van 'privacy'-schendingen onderscheiden jullie?
- Wie worden als potentiele schenders beschouwd en waarom?
- Welke niet en waarom niet?

Om maar eens een enkele vragen te stellen.

Henk Elegeert