Relatie D66/BOL-Bertelsmann

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Fri Jul 14 18:38:34 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Koek schreef:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
[..]

> Waar ik niet 100% blij mee ben wat deze advertentie betreft is het feit
> dat hij niet lokaal door D66 wordt beheerd - het plaatje wordt bij
> bfast.com vandaan gehaald, door wie vervolgens een zgn. 'cookie' op de
> machine van de gebruiker wordt gedeponeerd.

Ik heb niet kunnen vaststellen dat er gebruik wordt gemaakt van een
'cookie' daar waar het ophalen van het plaatje betreft.
Overigens wordt door het opvragen van de 'banner' wel informatie
uitgewisseld tussen gebruiker (lees onschuldige bezoeker van D66 Site)
en bfast.com.

Vraag is echter welke informatie betreft het?

> Dit is waarschijnlijk het mechanisme dat ervoor zorgt dat D66
> gecrediteerd wordt voor de verkoop van een boek via d66.nl - maar het
> kan helaas ook voor andere, minder bonafide, doeleinden gebruikt worden,
> zoals het volgen van het "surfgedrag" van gebruikers.

Het zou te prijzen zijn als de potentiële bezoeker van de website van
D66 op voorhand op de hoogte zou zijn
van wat een ogenschijnlijk onschuldig bezoekje aan informatie oplevert
anders nog dan voor D66 zelf.
Ontfutselt aan een achteloze bezoeker.

Henk Elegeert