Want je krijgt dan dit...

Mark Koek mark at KOEK.NET
Fri Jul 14 17:07:44 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"H. van Meeteren" schreef:

> Nee, Mark, zo makkelijk is het niet. Het gaat om een beeldvorming. met die
> hele Kohl-affaire op de achtergrond begint de kiezer behoorlijk te
> kokhalzen van de politici en partijtjes die graag geld van de grote jongens
> aannemen. Met als beeld in de media: voor wederdiensten (en of dit waar is
> of niet doet even niet ter zake, ik heb jet over geloofwaardigheid).

De affaire-Kohl was nogal wat anders, dat ben je toch wel met me eens.
Ik wil gerust de voorwaarde stellen dat een politieke partij alle
donaties ongevraagd openbaar moet maken.

Geloofwaardigheid bij mensen die dit onderscheid niet kunnen maken is me
niet zoveel waard, eerlijk gezegd. Je moet je niet al te veel laten
leiden door de beeldvorming.

> Dit is een pavlov-refelex: de journalist heeft het weer gedaan. Ik ken dat
> sentiment, maar de boodschapper is niet altíjd verantwoordelijk voor de
> boodschap. Ik denk dat partijen als Groenlinks en SP er ook wel iets mee te
> maken hebben. En dat zijn duchtige concurrenten, zoals je weet.

Ik beschouw dergelijke partijen niet echt als concurrenten van D66, maar
daar hebben we het een paar weken geleden geloof ik al eens over gehad.
Vooral de SP is nou niet direct een club die het liberalisme en de
democratie hoog in het vaandel heeft staan.

Dat van die journalisten is natuurlijk bijzaak, maar ik stoor me wel aan
journalisten die zo met de wind meewaaien. Dat deed ik evengoed toen D66
de "opgaande lijn" te pakken had voor de verkiezingen van '94, toen de
partij consequent de hemel in werd geschreven en het CDA helemaal niets
goed kon doen.

Die "grap" over die consumptiebon was toch niet echt nodig. Dezelfde
feiten hadden kunnen worden gebracht met een zeurstuk over de sponsoring
van de VVD (waarbij we in de slotopmerking nog even fijntjes refereren
aan Bolkestein en "Beste Els" ofzo).

> Jaren '70-reflex? Geenszins. Volledig jaren 2000-reflex. `De Politiek' is
> in deze jaren (jaren '90 en jaren '2000) een sjoemelend zootje geworden, in
> de ogen van menig kiezer. Daar moet je rekening mee houden.

Dat cliche bestaat al sinds mensenheugenis. Dat is echt niets nieuws,
dat is borrelpraat met een baard.

> Ik vind trouwens je ziel verkopen voor een bordje linzensoep van fl. 3,- niet
> getuigen van commercieel inzicht, maar dat terzijde.

Vind je dat kranten hun ziel verkopen aan hun adverteerders?

Vind je dat, bijvoorbeeld, NRC Handelsblad de indruk wekt zijn nieuws
anders te presenteren ten gunste van de adverteerders? Vind je deze
krant hierdoor ongeloofwaardig?

Of vind je de redactiestatuten van kranten "geloofwaardiger" dan de
Grondwet?

Kranten hebben zich gewoon gerealiseerd dat je niet kunt rondkomen van
de bijdragen van de abonnees en hebben een modus bedacht om zich door
commerciele instellingen te laten sponsoren zonder hun inhoud in gevaar
te brengen. Als het zo blijkt te zijn dat politieke partijen ook niet
meer kunnen rondkomen van de bijdragen van hun leden, is het volstrekt
legitiem om een vergelijkbare oplossing te zoeken. Als de
onafhankelijkheid maar duidelijk is.

Groeten,

Mark Koek

PS Misschien kunnen we Thom de Graaf net zo'n petje geven als die
wielrenners, of zo'n schaatsersmuts, je weet wel, met het logo van de
sponsor erop die ze snel opzetten als ze een camera zien. :-)