Relatie D66/BOL-Bertelsmann

Mark Koek mark at KOEK.NET
Fri Jul 14 11:56:07 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Jan Slingerland schreef:

>  Wat vinden jullie van de zakelijke relatie tussen D66 en BOL? Via de
> D66-site kunnen CD's van BOL, de e-tailer van Bertelsmann worden
> besteld. D66 krijgt in ruil hiervoor een percentage van de
> verkoopopbrengst.

Hetzelfde wat ik i.h.a. van advertenties in partijpublicaties vind: moet
kunnen, tenzij er een concrete reden is om de advertentie niet te
accepteren.

Als BOL bijvoorbeeld zich op de manier zou gaan gedragen als haar
Amerikaanse voorbeeld Amazon.com dan zou er een reden ontstaan om hun
advertentie te weigeren.

Ook mag het natuurlijk nooit gebeuren dat de partij 'haar'
volksvertegenwoordigers onder druk zet om een bepaald standpunt in te
nemen dat de adverteerder gunstig zou kunnen stemmen. Maar dat lijkt me
een open deur.

Waar ik niet 100% blij mee ben wat deze advertentie betreft is het feit
dat hij niet lokaal door D66 wordt beheerd - het plaatje wordt bij
bfast.com vandaan gehaald, door wie vervolgens een zgn. 'cookie' op de
machine van de gebruiker wordt gedeponeerd.

Dit is waarschijnlijk het mechanisme dat ervoor zorgt dat D66
gecrediteerd wordt voor de verkoop van een boek via d66.nl - maar het
kan helaas ook voor andere, minder bonafide, doeleinden gebruikt worden,
zoals het volgen van het "surfgedrag" van gebruikers.

Groeten,

Mark Koek