Betuwelijn-referendum- reactie v/d Muijsenberg

Jan Slingerland jsling at WORLDONLINE.NL
Fri Jul 14 11:08:01 CEST 2000

 Beste Erik,

 Wat ik bedoelde is het volgende: In onze huidige democratie heeft de burger het recht om eens in de vier jaar te stemmen op een van de kandidaten op de verkiezingslijst. Deze zijn opgesteld in lijsten van partijen. Bij je keuze, over het algemeen voor een partij en niet zozeer voor een kandidaat, maak je met een stem een keuze waarbij je een (groot) aantal verschillende onderwerpen laat meewegen. Bij een referendum kan je echter over een individueel onderwerp of complex van onderwerpen stemmen.
 Mijn stelling was bedoeld om discussie te ontlokken en ik hoop ook dat die zal ontstaan. En wel met het volgende idee: Het feit dat wij eens in de vier jaar ons stem mogen uitbrengen op mensen/partijen die ons vertegenwoordigen maakt onze democratie een representatieve en geen directe. Dit schept een positie voor een groep intermediairs, namelijk politici. Het probleem met veel politici (hoewel het in Nederland erg meevalt) is dat ze willen succes hebben in moeten spelen op wensen en sentimenten van groepen burgers. Als ze dit niet doen en andere politici doen het wel, lopen ze de kans verkiezingen te verliezen. Het gevolg is dat men gouden bergen gaat beloven of op sentimenten gaat spelen. Nogmaals in Nederland valt het hiermee allemaal mee, maar er zijn genoeg landen waar deze effecten goed te zien zijn. Het is dan heel goed mogelijk dat directe democratie, waarbij burgers zich direct over individuele onderwerpen zakelijker en rationeler over de onderwerpen buigen, tot beter afgewogen besluiten leidt. Maar dit is dus iets waarop ik graag reaktie krijg en wat mij een aardig discussieonderwerp lijkt.

                                                            Mvg, Jan Slingerland