Betuwelijn-referendum

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Wed Jul 12 23:29:16 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 22:49 12-07-2000 Wednesday, Jan Slingerland wrote:

>Met andere woorden: ik acht de gemiddelde burger beter in staat over de
>zaak dan over de persoon/personen te oordelen.

Of een burger "in staat is" om te oordelen is in wezen een elitistische
vraag. De vooronderstelling is dat "de burger' minder oordeelsvermogen zou
hebben dan een expert, een politicus of een volksvertegenwoordiger. Die
vooronderstelling klopt niet. De burger heeft eenvoudigweg *het
democratische recht* op zijn (haar) maximalisatie van zelfsturing. Dat is
een democratisch credo. Een principe. Met domheid of slimheid heeft dat
recht niets van doen.

In andere tijden waren er andere principes: absloute heersers moesten
heersen, zelfs als ze te dom waren om tot tien te tellen. Eeuwen lang heeft
men hen het heersen niet bestreden.  Het theocratische of aristocratische
principe schreef voor dat zij, en niemand anders, heersten.

In een democratie hebben we andere principes.

Intelligentie of oordeelsvermogen, ze zijn hulpmiddelen in het
besluitvormingsproces. Informatie eveneens. De vraag waar het werkelijk om
draait: wie heeft het principiële recht het beleid van het land richting te
geven. De strategische lijnen uit te zetten. Een regering? Een politieke
kaste? Of de bevolking zelf? De democraat heeft op deze vraag een helder
antwoord. En wanneer de techiek (ICT) dit principe, principiële recht,
dichterbij kan brengen, dan moet die techiek voor 100% ingezet worden.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl