Betuwelijn (was Re: Referendum Oostenrijk)

Wed Jul 12 21:49:41 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 11:33 11-07-2000, H. van Meeteren wrote:

>Ja, er wordt draagvlak gevraagd. Dat gebeurt vaker met referenda. Of zou
>vaker moeten gebeuren. Ik snak bijvoorbeeld  naar en referendum over de
>Betuwelijn. Ik vrees namelijk dat daaronder weinig draagvlak bij de
>bevolking zit. Toch stoomt den regeering immer voorwaartsch.

Stelt u zich toch eens voor dat iedere kiesgerechtigde in
Nederland mag beslissen over zoiets ingewikkelds als het
aanleggen van een nieuwe railverbinding tussen de Rotter-
damse haven en Duitsland. Dat is wel heel democratisch,
maar komt er ook een onderbouwd besluit uit?
Moet de aanleg van de Betuwelijn worden doorgezet, ondanks
het negatieve rapport van de Rekenkamer? Ja, of Nee?
De Tweede Kamerleden - nauwelijks beter geinformeerd dan
de gemiddelde krantenlezer als ik een bericht mag geloven
dat onlangs in de krant stond toen er werd gepleit voor
een Onderzoeksbureau - komen er niet uit.
Op basis van wat voor informatie gaan de kiezers stemmen?

Ik neem aan dat de transportlobby een eenvoudige folder
zal verspreiden waarin de ondergang van Nederland wordt
voorspeld als de lijn niet wordt aangelegd. 'Nederland,'
zal de transportlobby schrijven 'wordt het Jutland van
Europa.' Wijselijk zal de transportlobby verzwijgen dat
de bedrijfstak maar zeer weinig bijdraagt aan het BNP.

Omgekeerd zullen de tegenstanders van de lijn folders
verspreiden over het belang van de plantjes en de vogel-
tjes die in de verdrukking dreigen te raken als de lijn
wel wordt aangelegd.
Professor Heertje zal opnieuw pleiten voor zeppelins.
De gebroeders Lubbers zullen pleiten voor aanleg van de
lijn, maar met onbemande voertuigen in plaats van rail-
voertuigen. De Bond van Bezorgde Belastingbetalers zal
zich per pamflet afvragen of de enorme kosten van de
lijn afwegen tegen de baten. Enzovoorts, enzovoorts.
Allerlei toekomstscenario's zullen worden gereduceerd
tot kretologie die op een kwart A4-tje past. En dan?

Of denkt Hein van Meeteren dat de Nederlandse burgers
in staat zijn en tijd hebben om de onderzoeksrapporten
van allerlei instanties door te lezen, het werk te
doen dus wat de Tweede Kamerleden feitelijk hadden
moeten doen, en op basis van dergelijke iets minder
subjectieve informatie een beslissing te nemen?

Een referendum over de Betuwelijn zal neerkomen op
een referendum over demagogie. 'Wilt u de ondergang
van Nederland?' versus 'Wilt u een paar miljard in
het water gooien?'

Ga er maar aan staan als gewone burger.

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl