Bien étonné (de se trouver ensemble)

Marc-Jan Ahne mjahne at HOME.NL
Tue Jul 11 08:57:55 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<KNIP>

>Ik heb dit voorbeeld van NS opgepakt, maar het moge duidelijk zijn dat in tal
>van andere situaties ook
>de vraag is: hoever gaat de bemoeizucht van de tweede kamer en waar ligt de
>eigen verantwoordelijkheid van een bedrijf en wat doe je als kamerfractie in
>deze. En het maakt niet uit of het nu de NS is of straks door de tweede kamer
>voorgesteld wordt om de inrichting van fabriek x te y te veranderen omdat dat
>beter zou zijn voor de arbeidsomstandigheden. Dergelijke details en
futiliteiten
> [...]

Ernst, ik ben het helemaal met je eens dat dit zaken zijn waar de Tweede Kamer
zich niet mee zou moeten bemoeien. Dat een fractie die dit vindt dit bij het
debat kenbaar moet maken lijkt me niet meer dan logisch (uit het artikel bleek
dat de D66 fractie dit ook heeft gedaan). Met je tweede punt ben ik het
volledig oneens, politiek heeft te maken met procedures, principes maar ook
met resultaat. Wanneer er een voorstel komt om bij wet zaken te regelen en je
vindt dat dit niet door de kamer behandeld zou moeten worden dan is het
wellicht vanuit je gedachten over procedures juist om je te onthouden, kijk je
echter naar het resultaat dan kan het zijn dat de door jou gewenste situatie
(geen wettelijke regeling maar overlaten aan het betreffende bedrijf) door je
te onthouden niet dichterbij komt. De vraag is dan, vind je het resultaat wat
overeenkomt met je principes belangrijker of de weg om dat resultaat te
bereiken (de procedure). Wat mij betreft gaat het resultaat dan voor.

Vriendelijke groeten,

Marc-Jan Ahne