Re: Bien étonné (de se trouver ensemble)

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Tue Jul 11 08:19:05 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Oorspronkelijk bericht -----
Van: Chido Houbraken <C.Houbraken at hilversum.nl>
Aan: <d66 at NIC.SURFNET.NL>
Verzonden: maandag 10 juli 2000 11:52
Onderwerp: Re: Bien étonné (de se trouver ensemble)

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waarde lijsters:

Ernst Debets schreef:
>Dat is nou weer precies waar het met de Nederlandse bemoeizucht foutloopt:
>Moet dit wel in de tweede kamer behandeld worden? Heeft de NS geen eigen
>verantwoordelijkheid in deze?
>Als je dat als fractie vindt dien je niet tegen zo'n voorstel te stemmen, maar
>je van stemming te onthouden met als argument de bovenstaande vragen.

Mee eens. Wat wel raar is, vind ik, is dat de fractie wel meestemt met
allerlei anti-rookmaatregelen van Borst die net zo, zoniet meer, betuttelend
zijn als/dan dit voorstel, maar in dit geval dan tegen stemt met het argument
'eigen verantwoordelijkheid'. Geldt dat dan niet voor fabrikanten,
werkgevers, verkopers en kopers? Ik weet dat het ons credo is om iedere
kwestie op zijn eigen merites te bekijken, maar een klein beetje consequent
gedrag kan geen kwaad.

=======

Chido,

Ik heb dit voorbeeld van NS opgepakt, maar het moge duidelijk zijn dat in tal
van andere situaties ook
de vraag is: hoever gaat de bemoeizucht van de tweede kamer en waar ligt de
eigen verantwoordelijkheid van een bedrijf en wat doe je als kamerfractie in
deze. En het maakt niet uit of het nu de NS is of straks door de tweede kamer
voorgesteld wordt om de inrichting van fabriek x te y te veranderen omdat dat
beter zou zijn voor de arbeidsomstandigheden. Dergelijke details en futiliteiten
dienen niet door de tweede kamer behandeld te worden en een fractie die dat vind
dient A.dit tijdens het debat kenbaar te maken en B. zich van stemming te
onthouden bij de behandeling van een dergelijk voorstel.

Ernst Debets