AR (daar gaan we weer) (was: komkommertijd.. enz.)

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Mon Jul 10 15:15:31 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waarde Lijsters,

Joris van den Wittenboer schreef:
<knip>
>Chido (met een aantal andere Opschudders)

Voor de duidelijkheid: ik ben geen Opschudder, ook nooit geweest.

> [...]
>onze ledeninvloed in te perken zonder dat daar een andere vorm voor terug
>gekomen is. Over het punt dat het bestaan van de AR de andere vormen
>tegen zou houden: Lijkt me onzin. Als het kennelijk al in de statuten
>geregeld is kan het ook afgedwongen worden. Kennelijk is het nog niet echt
>mogelijk een ledenraadpleging te houden via internet. Waar liggen anders de
>barrieres en hebben we er nog geeneen gehad. Het afdoen met de AR zorgt
>ervoor dat de elektronische wijze geen kans krijgt vind ik onvoldoende. leg

Ik wil onze ledeninvloed niet beperken zonder daar een andere vorm voor terug
te laten komen. Dat hoef ik ook niet, aangezien er al een andere vorm is. Net
zoals je zelf stelt, staat dat in de statuten. Je spreekt jezelf hier tegen.
Maar waarom zou je je als volksvertegenwoordiger op het gevaarlijke,
onbekende pad van de andere 3 mogelijkheden begeven als je veilig bij de
mogelijkheid van de AR kunt blijven? In die zin is de AR dus wel degelijk een
drempel voor het gebruik van de andere vormen. Uiteraard kunnen de leden daar
zelf wat mee doen, maar dat is toch een stuk moeilijker te organiseren.
Maar wacht eens, daar hebben we de AR toch voor? Gevraagde en ongevraagde
ledenraadpleging.
Mag ik er vanuit gaan dat de AR deze andere vormen sterk gaat stimuleren de
komende tijd? Dat moet haast wel, aangezien ik mag aannemen dat de AR voor
een goede, democratische ledenraadpleging is. En een *directe*
ledenraadpleging is nu eenmaal, in onze ogen, beter dan een *getrapte*
ledenraadpleging. Da's een mooi doel voor de AR. Eerst zorgen dat de directe
ledenraadpleging een goede basis in onze partij heeft (dat moet voor de
volgende verkiezingen te doen zijn), waarna ze het Congres om opheffing
vragen, aangezien hun taak er op zit en de ledenraadpleging gewaarborgd is.
Dat zou nog eens getuigen van moed, beleid en trouw voor de partij!

>Waar heb je het over????????

Ik reageerde op een opmerking uit het mailtje van Frits v/d Schans:
(http://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.exe?A2=ind0007&L=d66&O=A&F=P&P=30635)

*Wellicht kan een
*electronisch broertje van de AR voor meer D66-ers worden opengetseld zodat
*we nog sneller en breder meningen kunnen uitwisselen.

Ik ging er (blijkbaar onterecht) vanuit dat dat broertje al was geboren.

>Is dat niet het geval bij elke verkiezingen Chido (2e kamer 1e kamer EP).
>Ik weet ook niet wie kamerleden raadplegen (behalve de AR) :-)

Kamerleden verkies ik om wetten voor mij te maken, AR-leden om gevraagd en
ongevraagd adviezen te geven.
Die wetten zie ik dagelijks komen en gaan...
Maar daar ging deze alinea niet om. Die ging om het zgn. ter verantwoording
roepen van AR-leden. En wat dat betreft blijf ik op mijn eerder gemelde
standpunt.

>En Chido, Ik ben er een van en voor info over mij mag je me altijd mailen.

DEAL !

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.