Referendum Oostenrijk

Joris van den Wittenboer J.van.den.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Fri Jul 7 15:58:12 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein schreef:

> Vakantiegangers als import-artikelen...Leuk. Hierin heb je gelijk,
> overigens, de cijfers spreken voor zich. Maar Oostenrijk is meer dan leuk
> vakantieland. Er zijn import -en exportstromen die wel degelijk kunnen
> worden aangetast door de sancties.

Hier komen we denk ik niet uit. Het zou kunnen, ik denk niet dat dat het geval is.

> [...]
> en alleen dán moet `we' in actie komen. dat de Heer A. Hitler zich als
> monster heeft kunnen ontwikkelen ligt niet zozeer aan de democratische
> procedure waarlangs hij aanvankelijk aan de macht kwam. Dat lag meer aan de
> lafheid van Chamberlain en het oppurtinisme van Stalin. En wat deed
> Nederland in de jaren dertig, ná de kritsalnacht, ná het proces van der
> Lubbe? Juist, mensen arresteren die iets tegen Hitler riepen op grond van
> `belediging van een bevriend staatshoofd'.En Joodse vluchtelingen aan de
> grens tegehouden en terugsturen. Dát deed Nederland.

Heeeel goed Hein (nu komen we tot de grond van ons verschil van mening).
Ik ben bang dat we gewoon weer net zo zullen reageren als dankzij het
succes van haider ook in Frankrijk en andere landen dit soort partijen de
meerderheid hebben gehaald. Wij als klein landje zullen dan niks kunnen
doen tegen een bevriend staatshoofd. dat is de kern van ons verschil van
mening en reactie op Oostenrijk. Ik vind dat we moeten voorkomen dat dit
soort partijen echt macht krijgen. Dat heeft haider nu nog niet, maar als het
goed gaat krijgt hij dat wel, waardoor partijen in andere landen meeliften op
zijn succes. En dan zie ik Europa niet in staat om er ook maar iets tegen te
doen. Dat zullen we denk ik niet doen. Dus dat wil ik graag voorzijn.....
Ik ben dus wat sceptischer over dat bikkelharde ingrijpen........ Ik denk niet
dat dat gaat gebeuren. Mocht dat echt helemaal zeker zijn..... dan kom ik
terug op mijn mening.

> Kritiek is mooi, en goed, en soms noodzakelijk. Maar zie eerst maar eens de
> splinter in het eigen oog. Wees consequent. Leg de criteria die je aan
> anderen opdringt ook op aan jezelf.

Ik zie de splinter in eigen oog Hein. En dus ben je het wel met me eens dat
we ook onze banden met Antwerpen moeten verkillen :-)

> Tuurlijk. maar hier is sprake van beleid, van een georkestreerde,
> collectieve actie.

Ja, en? Een groep landen wenst hun contacten met een ander land te
verkillen........

> Bilateraal mag dat, hoewel in de diplomatie geldt dat hiervoor wel gegronde
> redenen moeten bestaan. Je kan niet willekeurig een verkillinkje invoeren
> omdat je iets toevalligerwijs niet zo bevalt. Diplomatie is een zorgvuldig
> proces.

Ook hier baseer jij je niet op regels etc maar meer op wat een gewoonte is.
Binnen de diplomatie bestaan geen wetten (of wel?). Je kan wel willekeurig
een verkillinkje invoeren. Het enige nadeel is dat je "partners" een andere
houding ten opzichte van je gaan innemen omdat je rare bokkesprongen
maakt. In dit geval is daar geen sprake van volgens mij.....Ale landen doen
het en er is een reden voor. (en politiek draagvlak).
De balans moet je dus goed in de gaten houden bij diplomatie.

Kiojk naar Italia-Nederland nu. dat is prima. De Italianen hebben
> alle reden de diplomatieke betrekkingen onder druk te zetten.

Dat vind ik toch wel raar. Er werd gezegd dat er bewezen moet worden dat
Haider etc verkeerde denkbeelden heeft (misschien niet door jou) en hier vind
je het ok. Er is hier ook nog geen sprake geweest van een rechtzaak voor
zover ik weet.