Referendum Oostenrijk

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Fri Jul 7 10:24:49 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 02:29 07-07-2000 Friday, Henk Elegeert wrote:

>Wat zijn geeigende middelen in dit verband?

Lijkt me helder: stem onthouden, unanaimiteit doorbreken, de boel
stagnereren, saboteren zelfs. Een soort politiek stakingsrecht in EU
verband, wordt hier geboren.

>Vooralsnog is niet duidelijk dat anderen ten onrechte sancties hebben
>opgelegd. Integendeel, lijkt me.

Oneens: er is nog niets geweest in het *gedrag*  van de Oostenrijkse
regering dat aanleiding geeft tot maatregelen. Alle maatregelen zijn
uitgegaan van vooronderstellingen en aannames.

>In elk geval is een referendum geen geeigend middel om dat aan te tonen.

We'll see.

>Een democratische regering zoekt haar recht in deze context via recht en
>niet via een referendum.

een referendum is onderdeel van een staatsrechtelijke context.

>Een dergelijke zgn. democratische regering die haar recht zoekt via een
>referendum omtrent deze verpakking verdient het niet te worden
>gerespecteerd.

Kun je argumenten geven?

>Een van de regels zou ook moeten zijn dat oostenrijkers daar dan maar
>eens mee moeten beginnen.

Waar, wanneer en hoe hebben ze die regels geschonden?

>Een van de regels is dat je je niet met propaganda bezighoud als
>regering.

Dan valt 90% van alle EU regeringen door de mand. De Betuwelijn is één
grote propagandastunt van deze en vorige regeringen.

>Mij niet. Althans niet binnen deze context.

Geef aan waarom. Op dit moment bestaan er eenzijdig afgekondigde
maatregelen, genomen op emotionele, niet-rationele basis, zonder
tussenkomst van een rechter. Merkwaardig, en in strijd met het Europese Recht.

>Terecht.

Argumenten?

>Jawel, maar niet verpakt in een geheel dat niet consistent is.

wat is niet consistent?

>Het is me te kort door de bocht.
>Je kunt ook zeggen dat ze er goed over na hebben gedacht.

De indruk bestaat dat er te snel, te ondoordacht en te emotioneel is
gereageerd op de vorming van een nieuwe regering in Oostenrijk, die nota
bene gebaseerd is op democratisch gekozen verhoudingen (hoe vervelend doe
Haiderpartij ook is, daaraan twijfel ik niet).

>Ik kan me niet voorstellen dat ze daartoe bereid zou zijn.

En dat is dan een zwaar minpunt voor deze regering.

Ik stem alvast vóór.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl